Skip to content

Echeveria Miranda

16 oktober, 2012

Igår var första gången jag var ute efter min förkylningssjuka som höll mig hemma en hel vecka. Jag hade tänkt köpa godis att muntra upp mig med, men så stod där denna växt och nästan ropade: Köp mig, köp mig!!!

Naturligtvis köpte jag ögongodiset Echeveria Miranda istället för ätbart godis. Det är tydligen en form av taklök. Jag älskar taklökar! Den får stå inomhus till våren eftersom jag tror att vårt klimat är för kallt för denna mer sydliga art.

Yesterday I bought this flower Echeveria Miranda. I love the colours!

16 kommentarer leave one →
  1. 16 oktober, 2012 11:10

    Den skulle jag också fallit för! Skatorna åt upp mina taklökar på altanen, en hel kruka slogs de om och bara sorgliga rester finns kvar. Jag har aldrig varit med om maken!

    • 16 oktober, 2012 11:15

      Mysko! Jag har en taklöksodling på balkongen – kommer skatorna dit tar jag fram bössan!

      Äsch, har ju ingen bössa… Får tillverka ett ärtrör istället!

      • 18 oktober, 2012 22:47

        Idag var en skata och slet loss plantor från min taklöksodling på balkongen! Hoppas den inte vågar göra om tilltaget efter allt mitt dundrande på fönstret!

  2. 16 oktober, 2012 15:05

    Jeg har også takløker på terrassen, de har stått i fred i flere år…..

  3. 16 oktober, 2012 18:26

    Söt liten taklök! Bra köp!
    På min bild är det en stor fikusblomma. När den mognar så öppnas den och man ser fullt med stora frön inuti den. Lite märklig, men fin.

    • 16 oktober, 2012 23:09

      Ganska stor är den, ca 15 cm i diameter. Din fikus är verkligen intressant!

  4. 16 oktober, 2012 21:52

    your flower looks like porcelain! and, why no translator here?

    • 16 oktober, 2012 22:55

      With Google toolbar yuo can translate many languages.

  5. 16 oktober, 2012 22:37

    Wow,- denne var jo fantastisk i form og farge! Så smart å kjøpe en slik istedet for godis,- da ville jeg hatt mange blomster og planter, kan jeg love:)

    • 16 oktober, 2012 23:10

      Hahaha, ja, jag skulle också haft väldigt många blommor! Godis är ju så gott!

  6. 17 oktober, 2012 03:35

    Yes, the colour is lovely, but the form, the texture, is fascinating!! Someone said it looks like porcelain, and it does!! I wasn’t sure it was real!!

  7. 18 oktober, 2012 23:01

    Men vilka sabotörer! Det är alltså nåt hos taklökarna som tilltalar dem! Jag är fortfarande alldeles jätteförvånad, har i många år haft taklökar ute i krukor året om utan att de rört dem.

    • 18 oktober, 2012 23:36

      Kanske har sommarens väder orsakat någon brist i deras födointag… Oxelbären som brukar få sitta ifred för andra fåglar tills sidensvansarna kommer frampå nya året är nästan helt uppätna. Alla möjliga fågelarter som jag inte sett äta av dem tidigare har mumsat där hej vilt!

  8. 18 oktober, 2012 23:55

    du har nog mer nöje av den fina blomman än en påse godis. Bra val och så fick ju jag se den.🙂

  9. 3 november, 2012 00:47

    As a Newbie, I am always browsing online for articles that can aid me. Thank you

Kommentera

