Skip to content

Husmorstips

16 oktober, 2012

Några små husmorstips från imsy:

Jag hade stoppat en trasig kulspetspenna i min väns vadderade ficka. Trodde naturligtvis att allt var kört och lät fickan torka ifred över natten. Dagen därpå provade jag flera olika kemikaliestarka tvättmedel på eländet. Ingenting hjälpte. Men så provade jag Cilit Bang power Remover – flaskan med orange locket. Och minsann – bläcket började lösas upp! Helt försvann inte fläcken men det mesta av bläcket som fastnat i stoppningen löstes upp och kunde sköljas bort. Mina fingrar blev vackert blå. Det var ju piffigt när jag skulle åka både buss och tunnelbana frampå kvällskvisten! Men den färgen försvann ju också rätt snabbt.

Samma CilitBang fungerar att tvätta bort nikotinfärgade ytor i hemmet. Det näst bästa efter målartvätt enl. ett proffs. Jag håller med!

Kulspets på tapet brukade jag ta bort genom att gnugga lite tandkräm på när mina barn var små och testade mina gränser. Det gick också bra.

Sedan är det de där knepiga vaserna med för smala halsar för diskborsten!

Jag hällde några droppar Jif (det som tidigare hette Wim) i vasen, fyllde på med varmt vatten och lät stå en stund. Vips var vasen helt ren! Bara att skölja ur!

Jif gör diskbänk och andra rostfria ytor skinande blanka utan en massa gnoende. Min golvbrunn i badrummet ser plötsligt ut som ny!

Det var allt tips för denna gång!

3 kommentarer leave one →
  1. 16 oktober, 2012 17:23

    Nä va bra. Fast Bang hade jag förut, men inte jif.

    • 16 oktober, 2012 18:02

      Himla bra! De där gamla tipsen med potatisskal och sådant i vaser är bara att glömma! Detta var suveränt!

  2. 17 oktober, 2012 19:00

    Tack för tipsen!

Kommentera

