Skip to content

Med kylan kom draget tillbaka

26 november, 2014

Jaha, ja. Fotfrys i sängen igen. Justering av ytterdörr och balkongdörr verkar inte hålla draget borta. Jag tror ju fortfarande att ventilationens utsug drar in för mycket kalluft genom de gistna träverken i och runt dörrar och fönster. Färsk målarfärg efter 46 år kanske inte skulle vara så dumt. Eller åtminstone bättre uppvärmning som föser de iskalla inomhusvindarna uppåt istället för att de ska hålla sig nedtill i rummen.

Ja, ja… Bra kvinna reder sig själv. Så in i bomben trött på att tjafsa med Akelius om mitt inomhusklimat provar jag ständigt nya metoder. Den gånga nattens drag resulterade i innovativt tänkande. Nu testar jag hur det blir med fotfryset i sängen med lådan till en stor heja platt-TV. Inte särskilt snyggt, förstås, men påbyggnadsbart och relativt lättflyttat ifall någon kräsen gäst råkar ha synpunkter.

2014 11 26_3571crop-vert

Ser fram emot ikväll när jag ska prova hur detta funkar!

imsy

7 kommentarer leave one →
  1. 26 november, 2014 12:44

    Det är tamejkatten helt frikking sanslöst att Akelius inte fattar att det är FEL på ventilationen i din lägenhet!

    Men jag måste imponeras av din uppfinningsrikedom. Berätta hur det gick med kartongsängramen.

    • 26 november, 2014 13:09

      Njaäe, ventilationen genomgicks av proffs i våras och ställdes in som den ska vara. MEN som den ska vara om allt som ska vara tätt är tätt. Ingen hänsyn till inkommande friskluft där friskluft ska hållas ute. Och inkommande friskluft utifrån är absolut ingen bristvara här.

      Fortsättning följer naturligtvis!

  2. 26 november, 2014 13:14

    Så uppfinningsrik du är Imsy..hoppas att det fungerar så att du slipper frysa om fötterna inatt.
    Vi har ett liknande problem på jobbet..där vi sitter och rastar oss drar det numera så att vi t.om fryser om näsorna..vi får ställa fotöljer bakom oss så att vi ska få lite mer lä men se det viner även om ryggstöden så drag har vi ändå.
    Ska jobba inatt och får försöka finna på något annat sätt för att slippa draget. Har bett om en vikskärm för att kunna hejda draget..den stund vi får vila bör vi kunna sitta utan att frysa..så kanske åker min yllekofta med till jobbet idag. Annars får vi kanske bygga in oss i en filtkoja 🙂 för kojor kan jag bygga ..det har jag gjort med både mina barn och barnbarn 🙂

    Det är inte bra att sitta i drag…det är kanske en bidragande orsak till att jag har ont i nacke och axlar.

    • 27 november, 2014 10:20

      Ah, det funkade alldeles utmärkt! Så dragfritt har jag inte sovit på år och dag. Det blåste kallt om höfterna men där har jag ju en del värmande fläsk så det gick bra.
      De år jag frusit så mycket av draget i min lägenhet har jag haft en vindjacka på mig inomhus. Kanske det vore något för dig på jobbet? Men en koja av tätt material tycker jag är en bra idé! Eller tillverka en vikskärm själv av kartong. Kanske någon av dina grannar köper en stor platt-TV, då kan du tigga till dig förpackningen.
      Draget hos mig gör att jag får kramp i fötter och/eller ben. Inte ett dugg kul.

  3. 26 november, 2014 21:18

    Det finns nog bara en sak att göra Imsy: Skaffa dig ett bra underställ i pälsfiber eller fleece och likadana raggsockor. Sen har du en varm pyjamas som du kan ha nytta av även under de kallaste vinterdagarna. Engelsons har rätt billiga och bra varianter. http://www.engelsons.se/

    • 27 november, 2014 10:23

      De senaste tre åren har jag vintertid lindat in mig i mors gamla persianpäls. Det tyckte jag var på tok för ohygieniskt så något annat måste till. Tack för tipset, men nu tror jag att mina nätter ska bli skapligt dragfria. Dagtid kan jag alltid ta en åktur med bilen för att värma upp mig. Förena nytta med nöje!

      • 28 november, 2014 04:41

        Oh så skönt jag sovit med detta vindskydd! Vilken lyx att slippa vindarna vina om fötterna!

Kommentera

