Skip to content

Idag fick jag råskäll

26 maj, 2014

Idag blev jag utsatt för ett riktigt råskäll! När jag helt fredligt satt och plåtade hackspett hördes ett gräsligt högt och fult skällande ifrån skogsbrynet alldeles bakom mig. Det var ett rådjur som tyckte att jag var på fel plats.

 

råskäll

Hackspettfotograferingen gick sisådär. Ena föräldern lämnar boet och den andra väntar på sin tur att få ge ungarna föda.

hackspettar

imsy

 

4 kommentarer leave one →
  1. 26 maj, 2014 14:31

    Underbara bilder! 😀

  2. 27 maj, 2014 08:39

    Då rådjur framför allt rågetterna anar fara från något okänt i omgivningen och inte riktigt kan få grepp om vad i faran består, brukar de de varna andra genom skall. Råbockarna brukar hota misstänkta inkräktare med långa serier ad skall. Ju grövre röst ju starkare bock. På så vis kan en eventuell antagonist avgöra utgången av en förstående kamp redan innan den kommit till stånd och backa undan.
    Helt klart ansåg råbocken dig vara en obehörig person men samtidigt kände den ännu inte av tillräckligt mycket testosteron för att göra försöket att kasta ut dig ur reviret. Kom igen i augusti och låt som en hetsad råget. Då ska du få se på hornspetsar när bocken kommer för att rensa reviret från främmande bockar som försöker ta sig friheter med hans getter.

    • 27 maj, 2014 09:34

      Det där skällandet lät grovt nog! Men jag satt blickstilla på marken så jag ansågs nog rätt ofarlig. Jag har hamnat mitt i tesosteronfyllda bockars revirkamp – inget jag ger mig in i frivilligt!

Kommentera

