Skip to content

Smart dia”scanning”

7 mars, 2017

Efter mycket grubblande hur jag ska kunna fotografera av mina diabilder och vanliga negativ utan att investera i dyra mackapärer eller ljuslådor kom jag äntligen på en enkel och smart lösning: En sticka nr 3,5 genom en träklädnypa som håller fast diabilden sticks ner i lämplig krukväxt. Fönstret blir en bra ljuslåda. Med stativ borde bilden bli bättre, men när jag experimenterar ska det gå undan

2017 03 07_0921-horz

/imsy

3 kommentarer leave one →
  1. 7 mars, 2017 20:37

    Smart!! Hade sådan tur att morbror hade scanner som fixar både dia och negativ så vi fick in 4 dia åt gången. Jösses vad kort.. mycket från barndomen. Roligast var att hitta ma/pa’s bröllppsnegativ. Korten vi har framkallade har mycket rödstick men nu fick jag korrekt färg på brudbukett mm. Lycka till!!

  2. 15 mars, 2017 14:30

    Smart tänkt!
    Själv har jag mina allra bästa bilder på vanliga fotografier, vilket ju är jättesynd. En kortbunt kan man ju ta med sej. När allt sitter på datorn är det ju nästan bara man själv som ser det. Om man inte delar det på sociala medier. Men det är inte samma sak…..jag saknar vanliga fotografier, men kanske är jag bara gammalmodig?
    Kram
    Kao

  3. 15 mars, 2017 16:32

    Shit vad smart! Slipper du köpa en scanner 😉

Kommentera

