Skip to content

Läxor

25 november, 2015
tags: ,

Det där med läxor är märkligt: Barnen har en full arbetsdag i skolan men ska ändå jobba timvis med övertid på fritiden. Inte ens lärare accepterar att jobba på sin fritid – varför ska då barnen behöva?!

 

imsy

6 kommentarer leave one →
  1. skriveriet2 permalink
    25 november, 2015 16:47

    När fick lärare fritid? Jag har då inte haft någon under terminerna, lite ibland kanske, inte ens sedan vi fick ett arbetstidsavtal på 45,5 timmar per vecka

    • 25 november, 2015 17:42

      Det beror kanske på läraren själv. På den skola jag jobbade hade lärarna fritid. Likaså på mina barns och barnbarns skolor. Men eleverna hade/har drösvis med läxor.

  2. 26 november, 2015 19:49

    Jag vet att många tycker att man ska skippa läxor. Men jag tycker att de behövs. Jag skulle aldrig hunnit ikapp som invandrare om jag inte hade suttit i lugn och ro hemma och pluggat och läst och klurat ut vad saker och ting betydde. Och så tror jag att det är för många, man orkar inte ta till sig allt på lektionerna utan måste ha lite paus hemma först och sen kan man ta itu med inlärningen på nytt.

    • 26 november, 2015 22:00

      Ja, när du skriver så där är det ju helt klart att de behövs. Men barnen borde få dem i lagom mängd.

      • 26 november, 2015 22:15

        Det är viktigt att se över fördelningen, att vissa dagar inte blir för tunga, särkilt högre upp när man har ämneslärare som inte har koll på vad andra ger i läxa. Då är det klassföreståndarens uppgift att kolla upp och göra läxschema.

      • 27 november, 2015 20:29

        Ja, så borde det ju vara!

Kommentera

