Skip to content

Krakel Spektakels faders död väckte ett barndomsminne till liv

25 november, 2015
Författaren till Krakel Spektakel, Lennart Hellsing, är död. Det väcker minnen från min barndom när ungarna hittade på egna ramsor med Krakel Spektakel som förebild. Min storebror Arne var extra påhittig. Han lärde mig en ramsa som jag skulle ropa när kantorn kom via prästgården på väg till söndagens högmässa. Ivrigt väntande satt jag på snickarbodstrappen. Så kom han då äntligen. Glatt ropade jag ”Torsten Wedin tjock som ett svin hänger och klänger i rullgardin”. Oj, oj, OJ vilken fart det blev på kantorn som var en vältränad man. Mina små knubbiga 4-åriga ben tog mig i ilfart genom trädgårdsterasserna, över staketet, genom fårhagen, över stängslet ända ner till det djupa diket vid fotbollsplanen. Det vågade jag inte ta mig över. Tvärstopp. Vände mig om. Kantorn – högröd i ansiktet av vrede och ansträngning – hade också tvärnitat bara en bit ifrån mig. Vände mig mot fotbollsplanen igen. Matchen hade avbrutits och både spelare och publik stormade åt vårt håll. Kantorn gjorde en tvärvändning och kutade nästan lika raskt tillbaka till sina kyrkliga plikter. Jag aktade mig noga för kantorn efter det.
Så flyttade jag många år senare till Tyresö. Gissa vad?!!! Kantorn var rektor på Tyresö skola! Oooops…
imsy
2 kommentarer leave one →
  1. 25 november, 2015 19:15

    Ojojoj!! *skrattar gott*

  2. 26 november, 2015 01:55

    Hoppsan Kerstin LOL

Kommentera

