Skip to content

Fototriss: Nostalgi

21 mars, 2015

Temat hos Fototriss denna omgång är NOSTALGI. Häromdagen fick jag följa med en skogshuggare ut i djupa skogen. Det väckte nostalgin hos mig. Som tonåring följde jag ofta med gubbarna till skogs och deltog i deras göromål. Min mamma var inte särskilt förtjust i det, hon ville hellre att jag skulle ägna mig åt mera kulturella aktiviteter. Jag är glad att jag inte gjorde som hon ville. Det var upplevelser för livet att åka ut med häst och släde och få höra berättas om de vedermödor äldre generationer fått utstå.

Denna gång var det inte med häst och släde skogsturen begav sig utan modern fyrhjuling och motorsåg istället för yxa och handsåg som då. Välbefinnandet och nöjet var ändå detsamma. Särskilt kafferasten på fällda björkar.

En fröjd är att se resultatet i form av vackert staplade vedträn på hög!

nostalgi imsy

fototriss

imsy

9 kommentarer leave one →
  1. 21 mars, 2015 10:21

    Så härligt! Nostalgi är ju just att längta tillbaka till gamla tider, då jag tror världen gick i en lugnare takt.

  2. 21 mars, 2015 11:00

    Kan tro att du njöt, så härligt att komma ut på det viset och minnas tonårens skogsturer!

  3. vintervit55 permalink
    21 mars, 2015 11:18

    Naturen och vara ute *härligt*
    Härligt trissat också / kram http://spanaren55.bloggplatsen.se

  4. 21 mars, 2015 17:00

    Fina bilder. Vackert staplade väd !! Ha så trevlig söndag !

  5. 21 mars, 2015 17:44

    Tack för nostalgitrippen. Jag värdesätter att det finns text till bilderna.

  6. 21 mars, 2015 20:37

    Ja vedhuggning kanske inte är vanligt söndags”nöje” numera… fina bilder och nyhuggen ved luktar himmelsk gott. Dessutom är man pa bra humör efter en dag vid huggkubben…

  7. 22 mars, 2015 14:14

    Jag förstår att du valde skogsutflykterna. Nysågat timmer luktar dessutom underbart gott.

    Kao

  8. Per-Anders permalink
    22 mars, 2015 19:02

    Härliga bilder! En vackert och stabilt staplad vedhög. Den blåser inte omkull i första taget.

  9. 23 mars, 2015 17:14

    Jo många minnen av att slita i skogen under skolloven finns det. De bästa stunderna var då vi ungar satt med pappa vid en eld och åt matsäcken. Sen var det att åter ta yxan och kvista upp stammarna som pappa fällt åt oss eller lasta på och lasta av massaved eller timmer samt lägga i snygga travar. En del massaved skulle barkas också. Man blev gediget botad mot arbetslust!

Kommentera

