Skip to content

Havsörnar i Tyresö

9 februari, 2015

Tisdagstemas tema är denna gång BÄST. Detta är de foton jag bäst lyckats fånga på havsörn.

Igår var jag vid Trinntorps ångbåtsbrygga i Tyresö. Fem havsörnar spejade efter mat i samlad tropp. En av dem kom riktigt nära! Först kom den svepande mellan trädtopparna.

Havsörn

Sedan kom den allt närmare på låg höjd.

Havsörn

För att slutligen cirkla några varv tätt ovanför mitt huvud.

Havsörn

Örnarna verkade uppskatta solens återkomst lika mycket som jag och de syntes glatt lekfulla.

Havsörn

15 kommentarer leave one →
  1. 9 februari, 2015 09:31

    Ferm örnar på samma gång, det har jag aldrig sett. Vilka härliga bilder du fick. På den tredje bilden ser man verkligen hur stora vingarna är och på nedersta syns lekfullheten. Lycka.

    • 9 februari, 2015 20:54

      Sannerligen lycka att få se dem och fånga dem på bild på så nära håll, ja! För ett par år sedan såg jag sju örnar samtidigt, alla kom med på foto. Någonstans i bloggen finns bilden. Tyvärr var de väldigt högt upp i luften.

  2. 10 februari, 2015 08:28

    Åh vilken upplevelse! Snyggt jobbat!

  3. 10 februari, 2015 10:25

    Vilka läckra bilder!
    Fast jag skulle nog vara lite småskraj om jag samtidigt var ute med hunden min…

    • 20 februari, 2015 21:36

      När jag var tonåring blev en tax tagen av en örn på västkusten. Hundens matte var naturligtvis helt chockad.

  4. 10 februari, 2015 12:16

    Måktigt!!!!!!

    • 20 februari, 2015 21:37

      Ja, det är imponerande fåglar. Särskilt när de kommer så nära!

  5. 10 februari, 2015 15:11

    Vad häftigt. Härliga bilder
    Då var du nästan vid min dotters hus.
    Ha en fin dag
    Kram Meta

    • 20 februari, 2015 21:38

      Tack Meta! Din dotter borde se örn titt som tätt!
      Kram!

  6. 10 februari, 2015 19:08

    Åhh vilka mäktiga bilder på dessa mäktiga fåglar! Vilken lycka du hade som fick vara med om detta!

  7. paulamerio permalink
    10 februari, 2015 22:30

    Häftiga bilder på bästa fåglarna, så länge dom låter mina höns och ankor vara ifred..

  8. 11 februari, 2015 17:14

    Oj, fantastiskt!

  9. 13 februari, 2015 17:54

    Jag har aldrig sett örnar, tyvärr. Bara mindre rovfåglar, glada och ormvråk till exempel. Och en gång när jag plockade svamp kom en uggla, modell större, flygande rakt emot mig och strök helt ljudlöst över mitt huvud på högst en meters avstånd. Det var en fantastisk syn.

    Kram!
    /Skvitt

  10. 13 februari, 2015 17:55

    Fina bilder!

    /Skvitt

Kommentera

