Skip to content

Kulturkick

12 november, 2014

Onsdagstema: KULTURKICK. I söndags kväll bevistade jag en pampig konsert i Norrtälje kyrka, Mozarts Requiem. En synnerligen mäktig kulturkick! Mina tankar gick till filmen Amadeus där hans slutkamp med detta verk så tragiskt fick avundsjuka från en annan kompositör att ända hans liv innan verket stod klart. Tankarna for också till min ungdom då jag var med i Leksands kyrkas ungdomskör. Hårda musikkunskapstester föregick inträdet där och jag var en av de lyckligt lottade som platsade. Vi sjöng i fina sammanhang i Leksands kyrka, bl.a. på prosten Sven Lindbergs begravning. Han var bror till den kände tonsättaren Oskar Lindberg. Det var en upplevelse att medverka med bl.a. Ave Verum i den vackert dekorerade kyrkan fullsatt av prominenta personer.

Norrtälje kyrka

 

imsy

2 kommentarer leave one →
  1. 13 november, 2014 20:07

    Vilken fin variant av kultur du bidrar med!

Kommentera

