Skip to content

Utflykt till Häringe slott

12 oktober, 2014

Idag åkte jag och lämnade tillbaka objektivet jag beklagade mig om i de två senaste inläggen. Det gick smidigt och bra. Lite väl fort – jag hade ju tänkt vara borta lite längre. Åkte omkring med bilen på Södertörns småvägar och hamnade så småningom vid Häringe slott, ett ställe jag tycker väldigt mycket om. Spännande historia alltifrån viking Sote och framåt.

Från parkeringen skymtar slottet.

Häringe slott

Baksidan är pampig.

Häringe slott

I den ingången har många storheter och kändisar gått ut och in genom årens lopp. Kanske de svalkade sig i bassängen varma dagar.

Häringe slott

På andra sidan bassängen är en vacker ingång till en fridfull rotunda. Ett muromgärdat uterum för privat umgänge utan insyn av nyfikna. Kan tänka mig att Greta Garbo kunde slappna av där!

Häringe rotunda

Slottet ligger på en udde alldeles norr om Landfjärden. Där hade Sote och många andra sin hemmahamn i skydd för vindar och fiender. Historiens vingslag känns tydligt här.

Landfjärden

Landskapet vid Södrtörns kuster tycker jag väldigt mycket om. Branta klippor ned mot slät gammal sjöbotten.

Häringe

Många hästhagar med invånare finns det. Idag var inte alla hästar snälla.

Häringe

Bofinkarna tyckte någon annan var dum…

Häringe

… nämligen den lilla stallkattungen som smög på dem och hoppade högt i försök att fånga någon fågel. Men kattungen var alltför klumpig i sina försök så fåglarna hade inga svårigheter att flyga iväg. För att strax landa på samma ställe varpå proceduren upprepades flera gånger.

Häringe

Precis när jag kom tillbaka till bilen kom ett kraftigt regnväder. Jag tycker om ljudet av regn mot biltaket så jag åkte en liten omväg runt Berga och Årsta brygga vid Hårsfjärden hem.

Jodå, jag är mycket nöjd med min dag!

imsy

7 kommentarer leave one →
  1. 12 oktober, 2014 22:50

    🙂

    • 13 oktober, 2014 06:50

      🙂

      • 13 oktober, 2014 06:50

        Ah, nu lärde jag mig göra glad kommentarsgubbe! Tack för det!

  2. 13 oktober, 2014 05:43

    Det förstår jag, och dina bilder också, tänker jag. Tack för visningen!

    • 13 oktober, 2014 06:48

      Ja, trots gråvädret lyckades bilderna, det gläder. Varsågod!

  3. 13 oktober, 2014 07:36

    Vackra omgivningar du har varit i…Häringe slott låter bekant…

  4. 13 oktober, 2014 20:32

    Det är ju lätt att förstå att den resan med alla upplevelserna och synintrycken blev lyckad, speciellt när bytet av optiken innan gick så smärtfritt. Sånt får en på gott humör!

Kommentera

