Skip to content

Dåligt objektiv

12 oktober, 2014

Idag ska jag lämna tillbaka mitt objektiv Tamron AF DI II 18-200  jag köpte för en tid sedan. Antingen är det något fel på det eller också är det bara undermåligt. Hur jag än beter mig får jag ingen skärpa i bilderna. Synd, för jag behöver verkligen ett sådant allround-objektiv! Hoppas nu att Elgiganten inte bär sig åt som Expert gjorde för några år sedan när jag köpte två kameror hos dem. Ni med gott minne kommer säkert ihåg turbulensen.

 

Tamron

4 kommentarer leave one →
  1. 12 oktober, 2014 11:36

    Men DU! VÄNTA! Det finns möjligheter att kalibrera de där gluggarna! Killen som har gruppen Vildmarks Foto & Småkryp, Percy Björkman, https://www.facebook.com/groups/Vildmarksfoto/
    hade samma bekymmer men han hittade uppgifter på youtube om hur man gör och vad man behöver för att göra det. Det gjorde en enorm skillnad!
    Skicka ett meddelande till honom och fråga innan du gör något dumt!

    • 12 oktober, 2014 15:16

      Här väntades ingenting. Jag har redan lämnat tillbaka det. Felet var antagligen att objektivet saknar bildstabilisering. Spar ihop till ett Canons original istället, tre gånger så dyrt med 4 gångers bildstabilisering. Fortsätter som tidigare så länge med två kameror med mig. Men tack för tipset!

  2. 12 oktober, 2014 16:29

    Saknar objektivet eller kamerahuset bildstabiliserng tvingas man ha bra stativ eller hitta ett bra stöd. Helt på fri hand kräver styrka och stabilitet utöver det vanliga för att fixera kameran i alla led. Är objektivet känsligt på tusendelar av millimetrar då det fokuserat så får inget rubbas annars blir det genast ett visst mått av oskärpa och ibland så mycket att det syns. Det där är nog ett objektiv för studiobruk/stabilt stativ i ett gömsle ute i skogen.

    • 12 oktober, 2014 16:52

      Ingenting för mig som vispar och far med kameran hela tiden.

Kommentera

