Skip to content

Ungdomskulturen förändrar våra kyrkogårdar

24 september, 2014

Onsdagstema: Kulturuttryck. Vid besök nyligen vid en fin gammal Roslagskyrka fann jag denna moderna grav”sten”. Min första reaktion var en gammalmodig förfäran. Men efter en stund sände jag varma tankar till de beslutande som vågar hänga med in i modern tid och förstå framtiden.

Modern gravsten

imsy

8 kommentarer leave one →
  1. 24 september, 2014 15:44

    Usch vad Flintstone ( 🙂 ) jag känner mig jämfört med dig. Men jag måste faktiskt säga att ”stenen” stör helheten.

    Just nu är den ensam, men det kommer helt säkert efterföljare efter detta där sörjande eller kanske den döde själv vill uttrycka något speciellt. Här kommer en tänkbar lista och du får själv göra dig en inre bild av hur ”stenen” då skulle se ut:
    Den avlidne arbetade hela sitt liv på McDonald’s 😦
    Den avlidne arbetade hela sitt liv på Försäkringskassan 😦
    Den avlidne arbetade hela sitt liv på Polisen 😦
    Den avlidne var en aktiv Moderat 😦
    Den avlidne var en aktiv Sverigedemokrat 😦
    Den avlidne var en aktiv Nazist 😦
    Den avlidne var en aktiv Nudist 🙂

    Jag tycker alltså att det vore bäst ifall dessa moderniteter bereddes en helt egen gravplats avskild från de traditionella.

    Kram!
    /Skvitt

    • 24 september, 2014 21:42

      Jag minns allt hallå om när TV-n kom, rockmusik och raggare, långhåriga pojkar i Beatlesfrisyrer (min brors popgrupp var först med det i Sverige – jag var frissa åt dem (haha, vilka minnen!!!), rymdfärder och inte minst det förskräckliga Internet!!! Allt förändras. Min mor prostinnan vrider sig säkert i sin grav när jag tycker att våra grå begravningsplatser gärna kan få en modernare tappning.

      • 25 september, 2014 02:22

        Fankon öckså! Jig som trobbe jag skelle få medhall! Nu gräter jag hejdläst. Tårarny sprutir ur qögonen. Jag kan inte se tangenperna.
        Buhuähhö! Så ledsen jag blor! Snift! Snoft!
        (Snyft skalle det statt!)

        Krim ända!
        /Skvatt

  2. 24 september, 2014 20:22

    Annorlunda men fin på sitt eget sätt. Skulle nog också hoppa till av chock vid första anblicken.=)

  3. 24 september, 2014 20:47

    Fantastiskt att det är möjligt att få uttrycka sin personlighet även efter döden. Jag tycker det är kanon! Som ung var jag i Dunkerque i norra Frankrike och såg de allierades begravningsplatser efter ett misslyckat landstigningsförsök under andra världskriget. Den brittiska protestantiska platsen var snörräta rader av exakt likadana vita kors, medan den franska katolska inte hade en sten som var lik den andra och det fanns alla möjliga sorters olika utsmyckningar och dekorationer. Efter det har jag alltid uppskattat stenar som bryter mot mönstret, som låter människan finnas kvar!

    • 24 september, 2014 21:45

      Den här killen var tydligen formel 1- förare, älskade sin bilsport. Därav plåten, väl.

  4. 4 oktober, 2014 14:36

    Inte snyggt i sammanhanget, men ovanligt. Tur att man inte behöver göra som alla andra.

    Ciao’
    Kao

Kommentera

