Skip to content

Jag fick tag i älgen till slut

8 augusti, 2014

Dags för Ordlös lördag. Det här inlägget jag gjorde igår kväll är ju inte ett endaste dugg ordlöst, men bilden passar bra till temat: Något vilt som vi hittat. Fast egentligen skulle det väl räcka med en bild på min dator – först tam och ointresserad av vad jag än försökte med, sedan över ett dygns stånkande och pustande och sent igår kväll synnerligen helvild när jag väl fått den att börja fungera liiite. Minsann gav den sig på externa hårddisken också och gick som en galning loss på mina backupade foton! Vildare dator har jag aldrig råkat på under de 34 år jag haft med datorer att göra!

———————————————————————–

Min hårddisk kraschade för några veckor sedan. Den ville inte alls ställa upp på återställning. Men nu efter över ett dygns oavbrutet fixande och donande har jag fått till den såpass att den fungerar – men ack så dålig den är! Jag lyckades återskapa fotona från ballongflygning och Tysklandsresa. Men då försvann plötsligt alla andra julibilder! Nu har jag lyckats återskapa dem med. Alla foton på plats där de ska vara. Det finns bra program på nätet för sådana till synes ohjälpliga problem.

Jag är helt slut efter detta elände. Ska stänga av datorn som verkligen fått gå varm och se på Poirot på TV. Skulle vilja lägga in många av de försvunna fotona men det får räcka för ikväll med denna – datorn är på tok för seg:

älg

Glad älg traskande nära min dotters hus.

 

8 kommentarer leave one →
  1. 8 augusti, 2014 22:22

    Inget roligt med datorer som krånglar ,,jag vet min kraschade ju för ca ett år sedan eller rättare sagt den fick kaffelatte över sig..suck..som tur var så hade jag säkerhetskopior på alla mina bilder men det var ändå superkrångligt att få till alla albumen igen..

    • 9 augusti, 2014 09:28

      Min har krånglat länge så jag är inte förvånad över att det gav upp.

  2. 8 augusti, 2014 22:27

    Gratttis! Ursnygg glad älg!

    • 9 augusti, 2014 09:29

      Tack, Jag! Det hade ju varit tråkigt att inte kunna visa den kon!

  3. 9 augusti, 2014 08:04

    Den älgen vore det trågigt att mista! Det är ett jätte snyggt foto!

    Se till att du tar back-up på en helt separat hårddisk på allt du kan och har i datorn! Packar datorn ihop för gott, är det skönt att ha det viktiga och helst allt sparat på en extern hårddisk så det lätt kan föras över till en ny. En extern hårddisk kostar inte många hundringar. Vilket värde sätter du på alla dina foton och allt annat du har i datorn?

  4. 9 augusti, 2014 09:35

    Det var bara tio dagars fotografering som låg på datorn och försvann. Men uj vilka 10 dagar! Midnattssolsrallyt och en massa andra äventyr.

    Jag har backup på extern hårddisk. Det var bara de där tio dagarna som låg kvar i datorn. Dem skulle jag ha tag på – basta! Och då gick datorn in och norpade andra julibilder istället från just externa hårddisken. Det blir till att investera i en till extern disk så jag kan ta backup på backupen!!!

  5. 10 augusti, 2014 15:16

    Storfin snapshot av elgen.

    Lykke til med datamaskin og fotoer dine…

    Slappe av og nyter søndagskveld😉

  6. 10 augusti, 2014 17:35

    En riktig stor vilde i frihet – på väg till vad?

Kommentera

