Skip to content

imsy som försvann

4 augusti, 2014

Hej på er! Har jag kommit bort? Ja, det har jag! En enda natt har jag varit hemma sedan 10 juli! Men nu är jag här igen!

 

Fullt fart och många spännande äventyr har det varit. Spännande är också att jag fått mitt livs första hårddisk krasch. Foton från två veckor i juli är kanske hjälplöst borta. Midnattssolsrallyt, mitt barnbarns stolthet – kalven Bert som han var med och förlöste, gapande svalungar i mängd, en tripp till Tyresö slott, båtresa till Utö i Stockholms skärgård och så förstås hjorten med kid, rådjuret på gården och en mängd fjärilar, fåglar och annat.

 

Nåja, nu har jag lärt mig att det ska backupas varje gång jag lägger in foton i datorn – inte vänta till månadsskiftet som jag gjort tidigare.

 

Mina foton från ännu mer spännande äventyr från den andra halvan av juli finns välbevarade kvar. Nu har jag bara varit hemma en halv dag och hel natt igen så de får ligga till sig innan bloggen översvämmas av dem.

 

 

3 kommentarer leave one →
  1. 4 augusti, 2014 10:41

    Jag vet att min imac är gammal och trött och kan packa hop innan detta hunnit skrivas klart.

    Apple har en kontinuerlig back-up funktion Time Machine, som ständigt kopierar över och sparar allt som händer med filerna, version för version, till en extern hårddisk eller molnet eller vart jag nu vill ha det. När den externa hårddisken börjar bli full raderas de äldsta filversionerna successivt så att datorns hårddisk i nuvarande status får plats på den externa hårddisken.
    Back-upen körs ständigt i bakgrunden och tas främst på de filer som lagts till eller ändrats för att inte stjäla för mycket tid och datorkraft. Då och då görs en mer omfattande back-up för att städa upp på den externa hårddisken.

    Den funktionen fungerar bra och förväntas bli min livboj när datorn kraschar eller då jag byter ut den här jag nu har.

    • 4 augusti, 2014 18:25

      Det låter bra, det! Min Compaq är ”för gammal” – 3 år ca – så inga återställningsskivor finns att få tag i enl. supporten. Det blir till att köpa nytt – någon gång.

      • 5 augusti, 2014 08:14

        Kom ihåg nu att jag hade en hel serie bilder av en ståtlig älg också. Buhuuu – jag som jagat älg med kameran i så många år och bara fått foto på en halv sådan tidigare!

Kommentera

