Skip to content

Filminspelning Solsidan

10 juni, 2014

Igår var jag ute och spankulerade i Norrtälje. Allt var som vanligt – stilla och fridfullt. Men så plötsligt blev det väldigt spännande! Gator avspärrade för filminspelning, minsann! Jag fick inget vettigt svar på min fråga vad det var som spelades in så jag slank in på Tössebageriet och drack kaffe och åt bakelse i väntan på mer action.

Norrtälje

Färdig med fikat förstod jag att filmteamet hade lunchrast. Jag tog mig en promenad längs ån för att fotografera fåglar. Det blev foto på Elvira Madigan med sin hund dansande i lina istället. Hon hade inget med filminspelningen att göra.

Norrtälje

Så småningom tog jag mig tillbaka till inspelningsplatsen. Där stod regissör Herngren och ett gäng glada barn upplyste mig om att det var Solsidan som spelades in.

Norrtälje

Regissören gick in i ”studion”. Värmen var minst sagt tryckande, åskan närmade sig från norr. Min nyfikenhet fick räcka för dagen. Sedan njöt jag av ett magnifikt åskväder från torr plats med bra utsikt.

imsy

3 kommentarer leave one →
  1. skriveriet2 permalink
    10 juni, 2014 08:54

    Det är lite spännande med filminspelning. Jag passerade inspelningsplatsen vid Fyris torg och S:t Eriks torg i Uppsala för Fanny och Alexander på väg till och från jobbet i Johannesbäcksskolan.Jag gillade särskilt den lilla julmarknaden de byggt upp på Fyris torg och de på asfalten målade gatstenarna, minns jag.
    Min kompis, taxichauffören i Norrtälje, berättade på Facebook att det var ett hiskeligt åskväder över Lohärad.

    • 10 juni, 2014 20:09

      Vid fängelset i Norrtälje var det också filminspelning härom dagen. Någon ny version av Jönssonligan, tydligen.

      • 11 juni, 2014 08:33

        Idag står det i tidningen att det var inspelning för reklamfilm för ATG – inte Solsidan. Reklamen ska visas på TV. Spännande var det i alla fall med de stora bilarna och all utrustning. Filmandet vid fängelset var som jag skrivit här ovan.

Kommentera

