Skip to content

Människoskapelse

21 mars, 2014

Fredagstema handlar som vanligt om människoskapelser. Denna gång väljer jag att visa en mindre staty som står i entren till Bollmora (Tyresö) bibliotek. Den påminner oss om att släkten Oxenstierna var mycket betydelsefull för Tyresö och dess vattenindustrier. Han lät även bygga vår kyrka ute vid slottet. Oxen finns också i kommunvapnet.

Oxenstierna

 

 

5 kommentarer leave one →
  1. 21 mars, 2014 09:18

    Där ser man! Oxenstierna var där också.
    Även min hembygd Harg låg under oxens horn. Någon liknande tjusig skulptur har dock inte rests i den socknen till minne av den släkten. Kanske skulle man kunna tänka sig att med anspelning på vad ni fått göra något för kulturen genom att låta bokbussen dras av oxar för närmare än så kommer man inte något bibliotek där och skön konst av det slaget du visar är inte att tänka på.

  2. 21 mars, 2014 10:48

    Den där oxen har jag sett på en utställning för länge sedan. Jag har den på vykort och hade kortet på kylskåpsdörren i flera år. Ändå minns jag inte vad konstnären heter. Det måste ha varit i Österbybruk som han ställde ut.

  3. 21 mars, 2014 13:06

    Vilken glad skapelse, den fick mig att le!

  4. 21 mars, 2014 18:23

    Kul att det är en så busig staty som får symbolisera dem!

  5. 22 mars, 2014 03:08

    Fin bild med en trevlig historia bakom!

Kommentera

