Skip to content

Strömstare

18 februari, 2014

Jag tog mig en sväng till Nyfors, Tyresö, idag. Där flödade vattnet för fullt, alla slussportar var öppna. Dånet är öronbedövande.

Nyfors, Wättinge

På Tyresö-Flaten där forsvattnet kommer ifrån fanns ett tunt istäcke vackert kantat av mönstrad nyis.

Nyis

Nedströms forsen tyckte strömstaren att änderna var för närgågna.

Strömstare

Den begav sig till en omkullfallen trädstam istället och dök strax bums plums i Albysjöns vattnen.

plums

Strömmarna från forsen gnagde rejält på den lilla is som fanns kvar på Albysjön. Vackra skiftande mönster framträdde av vågorna.

Albysjön

Korpen skränade i skyn.

Korp

Och den här gynnaren upphävde sin stämma med sådan kraft att den överröstade forsens dån!

fågel

Jag hade en mycket trevlig stund vid Nyfors, även kallad Wättingeströmmen.

 

4 kommentarer leave one →
  1. Svante permalink
    19 februari, 2014 13:26

    Jätte roligt att se bilder från området jag körde buss i Haninge, och Tyresö. Lämnade Stockholm 1988, då jag fick sjukpension, med arbetsskadelivränta. Jag har hittat en bloggare till, som plåtar kring Stockholm, skickar med länk till honom, om du inte redan har den. . http://bjornbild.wordpress.com/
    Svante

    • 19 februari, 2014 21:57

      Då har jag alldeles säkert åkt buss med dig – har bott här sedan början av 1969. Kul att träffas så här på nätet! Ska kolla länken – tack!

  2. 19 februari, 2014 19:15

    Men det här hade jag missat!

    Finfina foton på strömstaren och forsarna!

    • 19 februari, 2014 21:59

      Inte konstigt som jag så oberäkneligt klämmer in inlägg!

      Strömstaren höll sig i skugga – jag hade hoppats på solig stare! Tack, BeBest!

Kommentera

