Skip to content

Idag gillar jag…

13 februari, 2014

… att försöka göra HDR-bilder i Photoshop. Här en gata i Mariehamn, Åland, från mitt besök söndag/måndag.

Mariehamn

14 kommentarer leave one →
  1. 13 februari, 2014 03:08

    Men HDR betyder ju att bilden ska vara dynamisk i både hög- och lågdagrar och här är ju himlen utbränd. En riktig HDR ska ju himlen vara lika fin som husen! Får jag fråga hur du har gjort den? Har du haft tre exponeringar eller har du haft ett HDR-plugin i photoshop? Jag är själv inte alls bra på HDR men på ett sätt är alla mina bilder HDR-liknande i alla fall! Men jag önskar mig just en HDR-plugin för jag tycker det är läckert och jag skulle vilja göra roliga HDR-bilder! Leker just nu med den funktionen i telefonen och gillar det jättemycket! Det är mycket kontrast och kraft i bilden med starka färger så det är en läcker bild!🙂

    • 13 februari, 2014 08:47

      Jag använde endast en bild och ett funktionsmacro som krånglade. Antar att det beror på att jag bara har Elements. Himlen var helgrå, jag hade tänkt lägga in en tjusig himmel från något annat foto men orken tog slut. Detta är mitt andra försök någonsin så jag är halvnöjd.
      Tack Anneli!

  2. 13 februari, 2014 06:38

    HDR är jag inte insatt i alls och jag kan inte bestämma mig för om jag tycker om dem … eller, det är inte helt sant🙂 Mer sant är nog att jag gillar dem men inte riktigt förstår varför!
    Jag gillar att du gillar🙂

    • 13 februari, 2014 08:50

      Bilderna ser ju märkvärdigt konstgjorda ut – lite Hötorgskonst, sådär. Jag föredrar vanliga foton men vill ju lära mig nya knep.
      Och jag gillar att du gillar!

  3. 13 februari, 2014 09:49

    HDR – en teknik jag inte behärskar.
    Men alltid kul att lära sig nya saker!
    Sedan får man väl avgöra om det är OK eller inte….

  4. 13 februari, 2014 10:12

    HDR är något jag aldrig provat på men ska absolut testa det. Gillar din bild!

  5. 13 februari, 2014 11:27

    HDR är spännande och kan göra mycket med en bild, tycker att du lyckats bra🙂

  6. 13 februari, 2014 13:29

    HDR kan jag inget om men skulle gärna vilja lära mig. Jag gillar din bild, särskilt färgerna i det röda huset!

  7. 13 februari, 2014 14:07

    En grå himmel som den du hade i Mariehamn blir inte lustigare än så här, hur mycket färg du än försöker få fram ur resten av motivet. Jag tycker faktiskt att det är bra att du vågar leka lite med de möjligheter som står till buds. Sånt ger idéer om hur man kan gå vidare och hitta egna lösningar om man vill försöka förbättra fotona i något avseende.

    Jag använder HDR i de flesta situationer då motivet inte rör sig eller det är praktiskt taget vindstilla. Min kamera sköter själv hopbakningen av exponeringarna och levererar följaktligen en enda jpg-bild, som jag senare kan arbeta vidare med. Det är väldigt sällan kameran misslyckas, fast fotografen är däremot inte felfri, och den fortsatta redigeringen kräver inga extra tillägg i programmet. Jag kan alltså direkt börja jobba med bilden precis som med vilket annat jpg-foto som helst. Det är praktiskt och jag utgår från att det är så de nyare kamerorna med HDR fungerar.

    Många HDR-foton tagna med första generationens HDR, den där kameran bara gör halva jobbet och redigeringen kanske kräver en extra plug-in för att bli lyckad, får en onaturlig färg och kontrast, som för tankarna till 80-talstiden då bildskärmarna började kunna visa färg i upp mot det enorma tusentals nyanser men inte mer och upplösningen inte var något att yvas över i jämförelse med dagens mått av millioner färger och fenomenalt starka upplösnings tal.. Blir resultatet så kantigt och onyanserat som på den tiden då bildskärmarna inte var bättre anser jag att funktionen behöver förbättras om den ska vara meningsfull att använda.

  8. 13 februari, 2014 16:01

    De enda gångerna jag testat detta har varit i picasa och då fixar den det själv. Det är nog inget för mig än. På tisdag däremot skall jag gå en kurs i pse men tyvärr endast 6 timmar sammanlagt så vi får se om jag lär mig något. Jag tycker du har lyckats bra.

  9. Mormor permalink
    13 februari, 2014 17:43

    HDR er morsomt, men grå himmel takler den ikke så godt.
    Ha en fin kveld.

    http://www.starbear.no/mormor/2014/02/13/liker-veldig-godt/

  10. skriveriet2 permalink
    13 februari, 2014 18:51

    Jag bryr mig inte om HDR-tekniken eller Photoshop utan njuter av minnet av den gatan i Mariehamn, Det är länge sedan jag var där och har bara sett stan från färjan på väg till och från Helsingfors några gånger sedan dess.

  11. 13 februari, 2014 20:15

    Mina bilder är alltid bara rakt upp och ner som de blir i kameran. Jag har varken tid eller ork att mixtra med dem. Jag vet inte heller vad HDR står för. Men när jag ser din bild så förstår jag att det finns en tjusning i att kunna sitta och leka med foton och göra dem till något nytt, något eget. Bilden är läcker!

  12. 13 februari, 2014 20:32

    Så vacker och speciell bild!

Kommentera

