Skip to content

Skräp

14 januari, 2014

Skräp är temat hos Tisdagstema idag. Det passar ju bra eftersom jag ägnar det nya året åt att rensa bort en massa skräp och bråte. Gamla kvitton, bruksanvisningar och sådant. Men även helt förlegade handarbetstidningar från andra hälften av 80-talet. De var bra att ha då när jag sydde nästan alla plagg till mig själv och barnen, men nu… Fy vilket fuklt mode det var: Lager på lager i stora lass och breda axlar med stora vaddar i! Jag gillade inte modet då heller så alla mönster jag skulle använda fick jag ändra om till eget tycke och smak. För mig är det 60- 0ch 70-talsmodet som fastnat. Rena linjer, inget rysch-pysch, stramt – ett mode som aldrig går ur tiden. Mors gamla sypuff som tidningarna ligger på är ju också skräpig, men den är jag mycket fäst vid. Tyget är slitet och trasigt – jag var liten när hon klädde om den och minns hur fin hon tyckte den blev – så det skräpiga tyget får sitta kvar. Ser att jag borde fästa det bättre… Minsann är tapeten skräpig också! Det märket är jag också fäst vid eftersom min son (frid över hans minne) råkade orsaka det när han hjälpte mig forsla undan överdelen till den murriga stora bokhylleserien i vardagsrummet.

allt om handarbete

Andras skräp finns att se hos

tisdagstema

 

8 kommentarer leave one →
  1. 14 januari, 2014 09:07

    Vilken befriande känsla det är när man har sorterat bort en massa onödigt skräp! Jag har också inlett en drive, igår var det tidskrifter som åkte ut! Kommer inte att sakna dem!
    Gillar din sypuff, en hel del nostalgi över den!
    Ha en bra dag!

  2. 14 januari, 2014 11:13

    Känslan man får efter en rensning så här är skön. Jag rensar med jämna mellanrum också. Jag sparar inte längre efter att ha varit med och rensat ut flera dödsbon. Det gav mig en tankeställare.

  3. 14 januari, 2014 15:43

    Katarsis på mange plan🙂
    Bort med skrap hjelper🙂
    Ha en fin dag.

    http://tisdagstema.se/2014/01/14/skrap-2/

  4. 14 januari, 2014 16:46

    Visst har man en massa skräp som borde kastas men jag har så svårt för det. Däremot har jag en man som är duktig på rensning.Vi ska nog göra en storrensning snart.

  5. 14 januari, 2014 18:35

    Hej, gamla tidningar är ganska trevligt skräp tycker jag. I byn skickar vi runt veckotidningarna så ibland kan jag få en bunt med minst ett par år gamla tidningar. Lika roligt att bläddra i som nya! Flyttar man ofta som jag gjort då har man till slut inte mycket skräp att släpa på..

  6. 14 januari, 2014 19:45

    Jag gjorde den utrensningen för nått år sen. Slängde alla dessa tidningar med mönster som jag aldrig kommer att använda. Men sydde mycket av dem när det begav sig på 80-talet…

  7. 14 januari, 2014 22:56

    Snällt skräp om man får säga så😉

  8. skriveriet2 permalink
    16 januari, 2014 14:28

    Jag slängde flera årgångar Allt om handarbete, när jag flyttade. Puffen minns jag med blommigt tyg på sitsen, en praktisk möbel på många sätt.
    Jag ska snart få hem det sista av flyttlasset, en massa saker, som är kvar på vinden. Då blir det rensning av. Det som ska kastas läggs i ena ändan av släpkärran och det som ska vara kvar läggs i den andra.

Kommentera

