Skip to content

Skogskyrkogården i juletid

23 december, 2013

Igår besökte jag Skogskyrkogården. En mäktig vind spelade mellan de ståtliga tallarna, ljudet liknade sorgliga orgeltoner. Jag har inga anhöriga som fått sin sista vila där, bara vänner. Jag tycker det är en fridfull och vacker plats att tänka på de som är begravda för långt bort för att besöka så ofta som jag skulle vilja. Andra verkar göra likadant…

Julafton i morgon – men här blommar bellis i gräsmattorna! Sommarblommor sticker välmående upp genom gravarnas vinterpyntade arrangemang.

Skogskyrkogården

På min väg in i tallarnas dunkel till en grav här bakom drogs jag till denna ängel. Ett fint ljust inslag i det annars så gråmurriga gravstensgyttret.

 

2 kommentarer leave one →
  1. 23 december, 2013 11:06

    Jag hr förstått att du tycker om Skogskyrkogården. Vi har svärmor där men kommer dit alltför sällan, det är en vacker och rofylld plats. Det känns som små under när vårblommor dyker upp mitt i vintern.

    • 24 december, 2013 10:54

      Jag är uppvuxen med en kyrkogård som närmsta granne – alla kyrkogårdar känns ”som hemma” för mig. Gillar att strosa runt på sådana. Blomman gjorde mig väldigt glad!

Kommentera

