Skip to content

Dan före dan i Gamla Stan

23 december, 2013

Jag begav mig på förmiddagen till Gamla Stan för att beskåda folklivet. Strosade runt i gränderna och kom så småningom till julmarknaden på Stortorget. Fullt av människor överallt men inte det den julstress jag förväntat mig. Inget knuffande på mig som gick sakta.

Vid slottet blev det vaktavlösning. Hårda vindbyar fick oss åskådare att nästa falla omkull och soldaternas plymer stod stundtals rakt ut åt sidan. Födelsedagsblommor till drottningen anlände med bud. Kungafamiljen hade förstånd nog att fira henne på mindre stormig plats – kanske i hemmets lugna vrå.

Gamla Stan

Efter kylan vid slottet var det skönt att värma kroppen i 300-åriga källarvalv. Ankarström trivdes nog inte lika bra när han satt fängslad där. Knappast fick han kladdkaka med mycket grädde och kaffe som jag!

Storkyrkan besökte jag sedan. Sankt Göran slåss fortfarande med draken. Vädersoltavlan hänger numera på en undanskymd plats.

Nöjd med dagens lilla utflykt återvände jag hemåt.

 

3 kommentarer leave one →
  1. 23 december, 2013 22:54

    Jag tror jag har något gemensamt med Sankt Göran😉

    Kram och riktigt god jul!
    /Skvitt

    • 24 december, 2013 09:09

      Vid bordet bredvid mig där i källaren satt en kvinna som blev utfrågad av sitt övriga sällskap om varför hon bloggade och vad hon bloggade om. Det var intressant att tjuvlyssna på. Sedan följde tankarna på mina medbloggare med mig in i Storkyrkan. Du kan väl gissa på några av dem jag tänkte på där vid S:t Göransstatyn? Jodå, dig och Hemimamma bl.a.!

      God Jul och bamsekram!

      • 24 december, 2013 09:38

        Det var gulligt av dig!

        Kram och god jul!
        /Skvitt

Kommentera

