Skip to content

Julgransplundring

2 december, 2013

Nja, inte plundring, precis. Men nedhuggning och hämtning med tillstånd av hygglig roslagsbonde blev det i lördags. Passar på att göra veckans Fototriss där temat är UTSIKT. Nyfiken som jag är gick jag runt i de olika byggnaderna på gården. Utsikten från denna lada föll mig i smaken.

bondgård

Naturligtvis gick jag in i ladugården också. Kvigorna var utomhus men blockerade dörren för mig när jag skulle ut. Den utsikten gillade jag mycket. Korna gillade mig säkert inget vidare för de – fick jag veta sedan – ansåg att alla som träder där in ska ge dem mat. Nåja, de släppte motvilligt ut mig så småningom.

Kvigor

Så trädde vi då in i utsikten och letade efter lämplig gran att hugga. Efter kritiskt granskande av många granar bestämdes att denna var lämplig. Det var nog lika lite utsikt som insyn där inne i grenverket!

Julgranshuggning

Efter ”julgransplundringen” dukades snabbt fram ett riktig bondkalas av bondmoran som var totalt oförberedd på besöket. Det var bröd och pålägg av allehanda slag, hembakta kakor och minsann prinsesstårta också! Med tillbaka fanns inte bara granen utan gårdens egengjorda vitlökskorv också! Godare pålägg får man leta efter!

Det var en himla trevlig dag!

fototrissbanner_love_green

 

9 kommentarer leave one →
  1. 2 december, 2013 15:32

    De ser allt lite sura ut, kossorna. Verkar ha varit en supertrevlig utflykt! Är du så tidig med granen?

    • 2 december, 2013 21:59

      Ena kossan böjde ner huvudet och skrapade med foten medan den blängde på mig. Den var helt klart sur! Granen är nu utomhusadventsgran.

      • 3 december, 2013 10:57

        Aha, det blir fint. Jag hade i många år en liten sockertoppsgran på trappan som jag grävde ner i landet sedan och upp igen i december. Förra året orkade jag inte gräva och den dog. Jag är något putt på maken som inte utförde min order. Ska spana efter en ny. Våra granar på torpet är så höga att man knappt ser toppen.

  2. 2 december, 2013 17:36

    Oj nu fick du mig att längta hem till byn! Din fina triss känns helt rätt och naturlig med det temat!

    • 2 december, 2013 22:02

      Tack, Börje! Förstår att du längtar – denna bondård ligger inte alls långt ifrån din barndoms hemtrakt!

  3. 2 december, 2013 22:44

    Excellent rubrik i början av december!

  4. skriveriet2 permalink
    2 december, 2013 23:13

    Det var en trevlig lördag! Egenhändigt huggen gran är ju den bästa och är det med tillstånd, så är det ju en bonus.

  5. 3 december, 2013 14:43

    Härlig triss där kossorna är bäst! 🙂

  6. 3 december, 2013 17:38

    Fin utsiktstriss. Och tur att nötdjuren var an den fredliga typen. 🙂

Kommentera

