Skip to content

Onsdagstema/imsy

27 november, 2013

Temat hos Onsdagstema denna gång är TIPS. Jag tycker inte jag har så värst mycket nytt att tipsa om. Det skulle väl vara nöjet med att skaffa ett ljusstarkare objektiv, då. Jag köpte det i förrgår, 50mm 1:1.8, så såvärst mycket fotograferingstips kan jag inte komma med. I vart fall fångade det kvällshimlen nu ikväll bättre än de andra jag har.

Solnedgång

Flygplanet i mörkret var för långt bort för att få en bra bild på. Bästa resultatet av en sådan bild hittills i allafall.

2013 11 25_0841web

Då gick det bättre att plåta garaget här utanför.

mörker

Blåmesen i arla morgonstund sittande helt i dunkel skugga blev sisådär.

Blåmes

En pytteliten fluga låg avliden mellan fönsterrutorna när jag helt hurtigt putsade fönster. Den var svår att få in skärpan på utan stativ och andra finesser än några mellanringar.

makrofluga

Andras tips ser du här:

 

13 kommentarer leave one →
  1. 27 november, 2013 17:20

    Spännande att testa nytt objektiv!
    Riktigt ljusstarkt.
    Vacker kvällshimmel! Skulle gärna byta bort
    stormen och regnet som härjar här….

    • 27 november, 2013 19:43

      Jag gillar storm och rusk. Men kanske lika bra att vi inte kan byta… Hoppas ni får det bättre snart!

  2. 27 november, 2013 18:22

    Ja det måtte være spennende! Stilig med de mørke bildene, som var så klare.
    Et bra tips å gi videre!
    -Margit-

    • 27 november, 2013 19:44

      Objektivet är egentligen till för porträttfotografering. Jag fotograferar nästan aldrig människor så jag får hitta på egna användningsområden.

  3. 27 november, 2013 18:57

    Läckert och kul! Tycker blåmesen är fin!

    • 27 november, 2013 19:46

      Nya leksaker är alltid skoj! Tyckte jag behövde lite ”ljusterapi” i novembermörkret. Blåmesen var egentligen också för långt bort för detta objektiv så jag är rätt nöjd med den också!

  4. 27 november, 2013 19:51

    Härlig solnedgång hos dig med ser jag. Molnen var på vår sida idag så att alla fick härliga ljusfenomen ”på köpet” 🙂 Ser att lokalradion ville ha in bilder och det ligger en massa fina färg- och molnformationer på fejjan.

    Du kan vara nöjd med nya leksaken 🙂

    • 28 november, 2013 08:56

      Det var verkligen på tiden – är synnerligen trött på höstmörkret!

      Jag tittar på de på tok för mörka bilderna jag fått i skog och mark på sistone och ser hopp om att leksaken ska glädja mig mycket framöver!

  5. 27 november, 2013 21:47

    Vad kul med nytt objektiv! Vad blir det härnäst, månntro? Himlen var verkligen grann med mjuka strukturmoln! Garaget ser ut som modern konst och flugan, hu, vilket monster!

    • 28 november, 2013 08:59

      Ja, det är skoj! Men nu får det verkligen räcka med nya kameragrunkor – ska ju kanske ha mat och sådant också även om mitt kameralekande gör att jag titt som tätt glömmer av att äta…

      • 28 november, 2013 09:01

        Det får du inte göra! Du har väl just inte nåt överflöd på din kropp.

      • 28 november, 2013 10:57

        Kroppen klarar sig nog, men hjärnan behöver rätt sorts bränsle.

  6. 28 november, 2013 11:33

    Jag tycker lika som jag! 🙂 Garaget med spiraltrappan blev en riktigt intressant bild med fin skärpa. En vardaglig trivialitet blev i nattljuset ett spännande konstverk.

Kommentera

