Skip to content

På bilbesiktningen…

5 november, 2013

… gick det bra med allt vanligt, sådant där som brukar strula. Bilprovningen hade 1-årskalas och bjöd på kaffe, kakor i mängd och godis. Tur var väl det för sedan blev det knepigt. Efter våldsamt sönderhackande i främre hjulhusen klistrades en lapp fast i rutan och jag fick allvarlig tillsägelse att inte ens röra bilen. Haveririsk förelåg. Några slags tallrikar tillhörande främre stötdämparna hade rostat sönder. Det var bara att knata iväg till bilverkstaden nästgårds som turligt nog kunde fixa det hela och även ombesiktiga så småningom.

Körförbud

Nya erfarenheter är alltid intressanta. Detta var mitt första körförbud. Det blev till att trassla mig hem med lokaltrafik. 20 minuters bilresa blev till en och en halv timmes resande. Nej, mest väntande på bussar.

Nu blir det utflyktspaus och läsande av alla de böcker jag lånat av dottern förra veckan. Det ska bli riktigt mysigt!

 

10 kommentarer leave one →
  1. 5 november, 2013 14:06

    Spanska flaggan är aldrig kul.

    • 5 november, 2013 21:01

      Hahaha, nej. Men denna gång var den bra för jag förstod ju att jag lätt kunde orsaka dödsolyckor i trafiken med det felet. Rena undret att inget allvarligt hänt så illa som det stod till med de där grunkorna!

      • 6 november, 2013 13:01

        Köpte en gång en bil av en bilskojare, något år senare åkte hela förarstolen genom golvet.
        Det visade sig att de satt fast stolen på en plåt och svetsat fast den lite i ett ruttet golv.
        Som tur var rasade stolen när jag satte mig i den och inte nör jag var ute och körde.

      • 6 november, 2013 21:26

        Oj då! Det påminner mig om min bilskolelärare som köpte sin första bil. Den startade inte. När han lyfte på motorhuven var där tomt – ingen motor!

  2. 6 november, 2013 08:56

    Hoppsan! Jag har varit i en liknade situation. Min bil påstod besiktningsmannen vara den näst värsta rosthög man sett hos dem. Den värsta hade man skurit loss delar av och förevisade som skräckexempel. Jag hade dock turen att få tid på mig att skaffa en ny bil. Att laga rosten i framvagnen och runt stötdämparfästena ansåg han inte ens vara lönt eller försvarbart. Han hoppades verkligen att jag skulle ställa av skrotbilen och inte försöka ombesikta den. Jag fattade vinken.🙂

    • 6 november, 2013 21:29

      När jag bodde i Gamla Stan hade jag en så rostig och skruttig Saab (f.d. rallybil) att slottsförvaltningen ordnade en parkeringsplats i skymundan där man egentligen inte fick parkera. Jag tyckte min bil gjorde sig bättre på Slottsbacken!

  3. 6 november, 2013 11:03

    Hu för sånt besked, men tur att det finns bilbesiktningar som kan upptäcka sånt!

    • 6 november, 2013 21:32

      Besiktningsmannen var uppriktigt ledsen för att behöva förbjuda mig att låta bli bilen. Han hade väntat sig utskällning, det tog ett tag innan han förstod att jag var mycket tacksam. Jag vill nog påstå att han räddade åtminstone mitt liv.

      • 6 november, 2013 21:33

        De får nog höra ett och annat de som jobbar där. Det verkar som om folk tror att de djävlas när de hittar fel på bilen.

      • 6 november, 2013 21:36

        Ja, han sa så. De flesta blir riktigt arga och oförskämda.

Kommentera

