Skip to content

Köpa eller inte köpa

15 oktober, 2013

Tisdagstemas tema denna gång är REFLEKTERAR. Här står jag på fredagen framför Björn Hellbergs bokbord i Farsta och reflekterar över om jag ska köpa hans nya bok och få den signerad eller ej. Jag har läst alla hans böcker och tycker de är trevligt skrivna med alla lagom gräsliga mordhistorier. Nu blev det ingen bok utan bara lite allmänt snack. Han berättade om TV-programmet som spelades in i somras tillsammans med Ingvar Oldsberg och ska visas i höst. När jag reflekterat färdigt om boken gick jag för att köpa nya vinterstövlar. I skoaffären behövde jag knappt reflektera alls, de stövlar jag ville ha förra vintern fanns det ett endaste par kvar av på rean. Storleken var min, minsann! 199 kr fattigare och mycket nöjd behövdes inga fler reflektioner!

Björn Hellberg

Andras REFLEKTERAR-bidrag ses hos Tisdagstema

 

17 kommentarer leave one →
  1. 15 oktober, 2013 08:45

    Ibland händer det! Eftertanken övergår i handling!

  2. 15 oktober, 2013 09:03

    Där ser man nyttan av eftertänksamhet! I vinter, när dina fötter är torra och varma, kommer du att vara glad över ditt val!

    • 15 oktober, 2013 09:08

      Jag tror det, ja! Mina gamla hade ingen värande effekt kvar alls frampå vårkanten.

  3. 15 oktober, 2013 11:01

    Du kom undan billigt med vinterskorna, vilket fynd 🙂

  4. 15 oktober, 2013 12:41

    Oj, vilken tur du har, tycker att det för det mesta är slut i min storlek när jag hittar det jag vill ha. 😉 Bra tolkning på temat.

    • 16 oktober, 2013 09:11

      Endast ett par kvar och just min storlek! Det har aldrig hänt förr! Så glad!

  5. 15 oktober, 2013 13:19

    Grattis till kapet! Känner mig vemodig när jag ser böcker och bokhögar. Jag köper inte pappersböcker längre, har travar hemma av deckare och även annat som jag inte har läst, som min man har köpt. Jag tappade ju förmågan att läsa när jag blev utmattad. Nu läser jag en och annan bok, men det går långsamt och just nu är jag inne i en lyssnarfas. Det är skönt att somna till en bok som någon läser, men alla röster är inte lika trevliga.

    • 16 oktober, 2013 09:17

      Tack! Efter mitt sista jobb var jag också i den situationen. Försökte läsa men absolut ingenting fastnade. Efter två sidor var det jag läst borta. Lyssna på böcker går inte för mig – mina tankar far åt annat håll hela tiden. Men böcker kan jag läsa igen. Jag blev ängslig att oförmågan skulle stanna kvar. Det som hjälpte mig var att lösa korsord stup i ett och hela tiden.

      • 16 oktober, 2013 09:27

        Jag hade stort motstånd mot att lyssna, där behövs ju också koncentration. Men jag övervann det och nu är det skönt att lägga sig ner på kvällen med en ljudbok. Den senaste appen, fån Adlibris, har en tidsinställning så att man kan ställa in när man vill sluta lyssna, för somnar gör man. Då är det skönt att slippa babblet i öronen. Det jag tycker är roligt nu är att lyssna på mitt hemlands språk, jag har lyssnat på flera finska böcker och fräschar på så sätt upp språket. Sofi Oksanens Utrensning var en riktig upplevelse! Parallellt har jag en pappersbok på gång, men där går det sakta.

  6. 15 oktober, 2013 18:53

    Det är viktigare med varma fötter än en bok för den kan du låna på bibblan i vinter och njuta av den då. jag har läst många av hans böcker, men listar ut marodören för fort. Hmmm men de är lättlästa. Själv föredrar jag Gösta unefäldt. Står på kö för hans nya.dömes för mord.

    • 16 oktober, 2013 09:19

      Kalla vinterfötter är bara så katastrofalt! Ska se om mitt bibliotek har Unefäldts nya! Han är bra!

  7. 15 oktober, 2013 20:30

    Ibland reflekterar man för länge…
    Tur att du inte gjorde det i skoaffären!

    • 16 oktober, 2013 09:20

      Ett fynd känner jag igen direkt. Då slår jag till utan minsta tanke!

  8. 16 oktober, 2013 02:36

    Det var två reflekterande inköp det. Eller ett i alla fall. Du gjorde nog ganska rätt den dagen :).

    • 16 oktober, 2013 09:21

      Jag gjorde helt rätt. Boken hade tagit slut på några timmar, stövlarna håller flera år.

Kommentera

