Skip to content

Så här ser det ut där jag är idag

13 oktober, 2013

Temat hos fototriss är denna gång ”Så här ser det ut där jag är idag”. Denna vackra oktobersöndag tillbringades på Gålö i Stockholms södra skärgård. Under promenad längs skärgårdens längsta sandstrand lockade fornborgen jag inte tidigare besökt. Väl uppe och inne i fornborgen visade sig en bedårande vacker utsikt. Bakom Långgarn breder Mysingen ut sig, bakom Ornö och småöar skymtar Utö vid horisonten till höger i bild.

Gålö

Mer inzoomat syns gyttret av öarna bättre. Många utnyttjade det vackra vädret till sjöss.

IMG_4911web

Något som gladde mig extra mycket var kungsfågelsparet som glatt skuttade i tallen.

Kungsfågel

fototrissbanner_love_green

 

17 kommentarer leave one →
  1. 13 oktober, 2013 22:17

    Så vacker hösten är hos dig!

  2. 13 oktober, 2013 22:28

    Härligt ser det ut! Förstår att du blev glad över kungsfåglarna!

    • 14 oktober, 2013 20:39

      Strax till vänster utanför bild ligger Dalarö. Du har varit så nära! Kungsfåglarna var toppen – jag har knappt sett skymten av några småfåglar över huvud taget sedan i våras! De har gömt sig i skogen för att undvika värmen.

      • 15 oktober, 2013 11:38

        Aha, är det så nära! Jag vet inte ens om jag har sett en kungsfågel.

  3. 13 oktober, 2013 23:33

    ja, det är så himla vackert i hela vårt land nu i Hösten tid … undras tro om det inte är rekord i år för alla vackra färger 🙂 Trevliga foton 🙂

    • 14 oktober, 2013 20:40

      Förra hösten blev bara brun. Knappt några färger alls så nu är det desto roligare! Tack Pialotta!

  4. 14 oktober, 2013 01:05

    Verkligen en underbar triss, tack för den fina beskrivningen till bilderna! Den inzoomade bilden ger en fingervisning om hur vackert det är där!

    • 14 oktober, 2013 20:41

      Skärgården visar sig på ett helt annat sätt sådär lite uppifrån. Tack själv, Connie!

  5. 14 oktober, 2013 08:09

    Vackra vyer – och härligt att få se kungsfåglarna!
    Fin triss!

    • 14 oktober, 2013 20:42

      Örnar har jag hur många bilder som helst på – kul att få några av Sveriges minsta fågel också!

  6. 14 oktober, 2013 09:33

    Tjusig utsikt och vilken lycka att få se kungsfågeln! Grattis!

    • 14 oktober, 2013 20:43

      Södertörn är verkligen vackert. Nu vet jag var kungsfåglarna finns. Det blir förhoppningsvis bättre bilder framöver!

  7. skriveriet2 permalink
    14 oktober, 2013 14:54

    Det gäller att njuta av sommar- och höstnaturen så länge det varar. Så grönt ni har det i skärgården fortfarande. Kul att du fick syn på kungsfågeln och lyckades fotografera den dessutom.

    • 14 oktober, 2013 20:46

      Ju längre ut i havsbandet, desto grönare. Vattnet har ju en värmebevarande effekt så här på hösten. Våren är desto kallare. Fåglarna var bara ett par meter ifrån mig och jag hade tyvärr zoomobjektivet på kameran – det blev minst sagt svårt att plåta dem. Är glad för att åtminstone något kort blev skapligt!

  8. 15 oktober, 2013 00:04

    Det var fina höstbilder du visar i din triss. Snyggt landskap.

Kommentera

