Skip to content

Fototriss: Siffror

29 september, 2013

Temat hos Fototriss denna gång är SIFFROR. Under mitt besök i Gamla Stan i Stockholm nu på eftermiddagen fanns så många siffror att fotografera att det var svårt att välja vilka jag skulle ta med här.

Efter en dånande körsångskonsert i Storkyrkan vandrade jag runt i koret och letade siffror. Fastnade för denna stora vackra kyrkklocka med gravering att den är tillverkad 1403.

kyrkklocka 1403

En och en halv timmes kyrkbänksnötande gör att det suger i kaffetarmen. Det åtgärdades på Stockholms äldsta konditori, Sundbergs etablerat redan 1785.

Sundbergs konditori

Vandring genom gränderna och framme vid tunnelbanan kom en siffra flygande i luften tätt över hustaken. Till siffran hörde varmluftsballong som eldades frenetiskt för att slippa fastna på Gamla Stans takåsar.

ballong

Andras siffror ses hos

fototrissbanner_love_green

 

 

6 kommentarer leave one →
  1. 29 september, 2013 20:35

    De är bra bilder om siffror och jag tycker mest om 3. bilden !!!!

    Ha så trevlig vecka !

  2. 29 september, 2013 21:10

    Bra tanke med årtal där i början, jag gillade andra bilden bäst!

  3. 30 september, 2013 06:32

    Härlig triss!!!!

  4. 30 september, 2013 09:25

    En av mina tidigaste rötter, Lars Olofsson, död senast 1618, var klockare i Stockholm. Jag vet inte i vilken församling han tjänstgjorde men om det hörde till hans uppgift att ringa i Storkyrkans klockor, har han nog låtit denna klocka ljuda. 🙂

  5. 30 september, 2013 13:05

    Fina bilder! Gillar första bilden mest =)

  6. 30 september, 2013 19:33

    Ja, rätt som det är kommer siffrorna seglande fram över en. Fin triss.

Kommentera

