Skip to content

Vilka sjuka fototävlingar det finns

16 september, 2013

Ibland deltar jag i fototävlingar. Naturligtvis förväntar jag mig att det är efter fotobidragen tävlingen ska avgöras och vinnare utses.

Ständigt överraskas jag av att vinnarna utses på ett helt annat sätt. Nu senast korades vinnarna p.g.a. ”lång och trogen tjänst”. För en tid sedan vann de som kommenterat mest hos andra. Tidigare de som deltagit i flest utmaningar. Osv osv på samma sajt. Undrar just hur http://www.firstfoto.se/ som sponsrar med priser i form av prenumeration på den utmärkta fototidningen DigitalFoto ser på saken…

På andra sajter utses några finalister som de andra deltagarna ska rösta på. Vinner gör i regel den fotograf som har flest fotoutmaningskompisar som den vinnande hälsar på.

Är det en fototävling ska det vara en FOTOtävling också! Det är FOTOT som ska vinna och inget annat! Sådana där fasoner förstör för seriösa tävlingsbidragslämnare.

Vad har folk i huvudet, egentligen…. Trist är det i alla fall!

7 kommentarer leave one →
  1. 16 september, 2013 19:31

    Jag håller helt med dig. För några år sedan utlyste någon radiokanal en fototävling. De utsåg veckan bästa bild och där kom jag med och blev intervjuad i radio. Svärsonen kom i final – och blev tvåa p.g.a en fånig frågetävling om kändisar!

    • 16 september, 2013 19:44

      Så sanslöst oseriöst! Är det FOTOtävling så ska det vara det också. Jag har vänt mig till http://www.firstfoto.se för att få svar på hur de tänker när de sponsrar fototävlingar som går till på det viset jag beskrivit. Ser med spänning fram emot – förhoppningsvis – svar!

      • 16 september, 2013 19:48

        Jag kontaktade någon, jag minns inte vem och framförde mina synpunkter. Han höll med mig. Hoppas att du får svar. Kompisröstningen är svår att komma ifrån.

      • 16 september, 2013 19:52

        Kompisröstningen är ju lättare att acceptera. Men det där andra sättet! Med en sådan sponsor! Näe, det är skamligt!

  2. 16 september, 2013 21:36

    Man önskar ju att det är bildernas fototgrafiska kvalitet och artistiska originalitet som ska fälla avgörandet då vinnaren utses men uppenbart är ju att många andra hänsyn tillåts påverka utgången. Dels går det mode i motivvalet, dels tycks användandet av senaste kamerateknik få stor betydelse.

    Kanske kan man skylla på tycke och smak och det är inte så ofta jag delat dessa med dem som utsett vinnaren. Det kan man kanske ha förståelse för men att låta någon vinna på grund av ”lång och trogen tjänst” eller det sker genom uppenbar kompisröstning misskrediterar tävlingens anordnare.

    • 16 september, 2013 21:52

      Precis just så, ja! Håller med till fullo!

  3. 16 september, 2013 22:39

    Suck.

Kommentera

