Skip to content

Projekt Hopplöst

25 augusti, 2013

Kvart i 12 – kanske dags att äta frukost? Jag håller på med ”Projekt Hopplöst” = att försöka tvätta bort det matos som klistrar sig fast på alla ytor i köket p.g.a. den felaktiga ventilationen i mitt hem sedan jag flyttade in här för 20 år sedan, särskilt de tre senaste åren. En vägg kvar, den vid köksdörren. Taket skulle också behöva tvättas igen – det är smutsgult fast det bara var ett par år sedan jag tvättade det senast. Men jag låter nog rygghälsan gå först och struntar i det.

Vid OVK-n (Obligatorisk ventilationskontroll) i höstas, 2012, upptäckte gubbarna att det var helt stopp i ventilationen i köket. Hur många år det varit så minns jag inte. Svenska Bostäder skötte sådant där föredömligt. Sedan köptes husen av Mandamus. Kanske var det någon OVK då? Sedan Akelius köpte husen för en hel del år sedan har det då inte blivit något sådant av förän 2012, alltså.

Matoset har klistrat sig fast på alla ytor i kök och hall på sin väg mot enda fungerande utsuget i badrummet. Badrummet går det att tvätta ytorna i så det är relativt enkelt att hålla rent. Men hallen! Kors så det ser ut!

Jag avser att begära målning av halltaket. Det är ju ingen idé så länge andra sasker inte fungerar i min lägenhet. Nu har jag i vart fall kommit igång – för 4:e året i rad – med att försöka få ytter- och balkongdörrar justerade och tätade så vinden slutar vina korsdrag. Efter det ska jag utvärdera ventilationen ordentligt. Det är ett fasa mixtrande med den. Under tiden OVK-n genomfördes under ett fåtal månader var det dragfritt hos mig. Så fort den var avslutad började eländet igen. Personal som sköter sina jobb istället för att… Nej, nu är det bäst att hålla tyst…

Numera får vi inte tapetserat i våra lägenheter vid behov. Grannar påstår att man får en hink färg och får måla själv. Detta därför att så snart en hyresgäst flyttar rivs rubb som stubb bort – oavsett lägenhetens tillstånd. (Kanske gäller det även takmålning?) Helt ny totalinredning med 25% högre hyra som följd. Vi som bott här länge – jag är den som bott längst av alla – kanske ska ”svältas ut”…

Håhå jaja…

 

One Comment leave one →
  1. 25 augusti, 2013 17:53

    Det blev ingen frukost. Ingen lunch. Ingamellanmål. Det blev ett ganska rent tak istället! Och en lika ganska ren fönstervägg. Och så blev det middag 17.00.

Kommentera

