Skip to content

Nytt förstoringsfilter

14 augusti, 2013

Förstoringsfiltret till kameran av tysk proffskvalitet provade jag idag. Klart mycket bättre än det asiatiska jag haft en tid. Det är en sats med fyra filter som går att gänga ihop med varandra. Styrkor x1, x2, x4 och x10. Det är x10 jag använt till dessa bilder.

webblom130814

Mitt experimenterande med olika filter, mellanringar och reverseringsringar går ut på att kunna fotografera fina snöflingor i vinter. Så klart!!!

 

4 kommentarer leave one →
  1. 15 augusti, 2013 08:18

    Tänk vad mycket skojsigt det finns att komplettera kameror med! Fina bilder!

  2. 15 augusti, 2013 09:05

    Men det är inte så dumt att öva sig på blommor heller innan dess! Resultatet blir ju som synes inte så tokigt! 🙂

  3. 15 augusti, 2013 09:56

    Blommor är oftast tacksamma objekt, flaxar inte iväg så fort man närmar sig. Man kan ofta återvända till dem också om man har missat på något sätt. Fina foton, kul att testa linser, vilket jag själv aldrig gjort. Kanske dags att tänka över och börja experimentera lite för mig också.

  4. skriveriet2 permalink
    15 augusti, 2013 12:01

    Då får vi hoppas, att flingorna innehåller rätt sorts fotograferingsvänliga kristaller denna vinter. Det var dåligt med dem förra vintern. Visst kom det en hel del snö, men de vackra snöstjärnorna visade sig bara någon enstaka gång. Jag letade för att kunna fotografera. Närbilder av alla slag är kul att få till, även utan en massa extra linser. Makroobjektivet jag lånade trivdes jag inte med. Hyfsat nära kommer jag med Paint och PhotoScape, när originalbilden är tillräckligt skarp. Fast nog skulle det vara kul med sådana ringar.

Kommentera

