Skip to content

Göta kanal, Bergs slussar

14 augusti, 2013

Onsdagstemat idag är EFTERLÄNGTAT. Jag har längtat efter att få se en stor båt slussas nedför Bergs slussar – Göta kanals största – sedan min kanalresa för några år sedan. Denna gång blev det inget båtåkande, det räckte bra med att se proceduren från torra land.

Göta kanal Bergs slussområde

Turen var på min sida, vid ankomsten till Berg kom en stor båt farande på kanalen ner mot bassängen vid slussområdet. Natten tillbringades på vandrarhemmet och tidiga morgonens utsikt från fönstret var underbar!

Göta kanal Bergs slusstrappa

Strax före åtta inledde Wilhelm Tham sin klättring ner för slusstrappan – den största längs hela Göta kanal. Sju slussar i brant backe. Resan hade startats i Göteborg och fortsatte vidare till slutmålet Stockholm.

Bergs  slussar Wilhelm Tham

Hela slussningen bjöd på imponerande syner.

Bergs slussar2013 08 12

Efter lång tid nådde båten lyckligt och väl ned till sjön Roxen.

Akvedukt Ljungsbro

En annan större båt kom farande på akvedukten vid Ljungsbro. Det finns tre akvedukter i Sverige, detta är en av de två som finns på sträckan Berg – Borensberg. Den tredje finns i Håverud.

Vad andra har efterlängtat ser du hos

10 kommentarer leave one →
  1. 14 augusti, 2013 10:06

    Vilken hänförande bild den översta är! Gyllene vatten. Bild nummer två är imponerande och snyggt fotad! Jag förstår att du har sett fram mot detta, kul att det blev uppfyllt! Snygg bildserie!

  2. 14 augusti, 2013 10:51

    Första bilden är underbar, den får mig att tänka på amerikanska södern. Göta kanal är intressant och vacker, jag har bara åkt en liten bit från Karlsborg till Töreboda.

  3. 14 augusti, 2013 13:18

    Oj, så häftiga och fina bilder. Bergs slussar är verkligen en plats värd att besöka, man kan sitta och titta på slussning dagen lång 🙂

  4. 14 augusti, 2013 16:05

    Åh så vackra bilder!! Den första är magisk! Det är en av mina drömmar också!

  5. 14 augusti, 2013 17:29

    Göta kanal har jag ju sett från strandkanten många gånger. Inte minst i Berg. Men jag har aldrig åkt den. Inte ens en dagstur. Inte heller på skridskor om vintern.

    Det är och förblir en dröm att åka hela sträckan!

  6. 14 augusti, 2013 20:50

    Tack för titten. Är sånt man längtar efter att göra nån gång. Ha de gott

  7. 14 augusti, 2013 21:59

    Var i Bergs slussar nyligen..där är fint!

  8. skriveriet2 permalink
    15 augusti, 2013 11:53

    Härliga bilder! Minst två av Göra kanals akvedukter har jag åkt UNDER. I det spännande Håverud har jag varit. Alltså måste jag ha upplevt alla Sveriges akvedukter.

  9. 7 september, 2015 16:07

    Hej! Har du lust att maila mig angånde en bild?

    Mvh!
    Annika Söderman, Trafikverket

Kommentera

