Skip to content

Min balkongodling är lite speciell

24 juli, 2013

I mina balkonglådor brukar det prunka vackert av allehanda sommarblommor. Så inte denna sommar.

imsys balkong

Jag tänkte idag göra en rejäl uppiffning av eländet. Men så blev det ju naturligtvis inte alls. Det ståtliga ogräset visade sig vara ett tacksamt fotograferingsobjekt och då måste det ju få stå kvar!

Ogräsblomma

Här och där sitter pyttesmå vackra blommor.

ogräs

Överallt har omkringflygande frön samlats upp i klykorna. Det påminner om badmintonbollar som samlats i varandra.

Ogräsfrö

Ständigt samlas nya frön eller också blåser de vidare vid minsta vindpust.

pensé

En vacker pensé har kommit någonstans ifrån (jag har inte satt den) och skäms väl för sina sorgliga blomgrannar.

småkryp

Åtminstone de pyttesmå flugorna gillar mina växter!

säd

I den andra blomlådan växer säd sådd av fåglarna under vinterns frömatning. Nu är den skördemogen och rätt tufsig. Vackrare var den i juni efter regnet.

slända

När jag slutat beundra det spännande som sker i min blomlåda såg jag sländor flyga omkring mellan trädtopparna. Ägnade mig åt att försöka fånga dem flygande på bild. Det gick inget vidare. Kanske lyckas jag så småningom.

Min balkong är inte så uschlig som det verkar – flera krukor med både vanliga och annorlunda pelargoner gömmer sig i halvskugga på golv och andra ställen.

 

4 kommentarer leave one →
  1. 24 juli, 2013 17:26

    Mycket lyckade foton av den vita dunörten, Epilobium ciliatum och trollsländan.

    Att fota flygande trollsländor handlar om att ha 99% tålamod, lika mycket list och minst 2/3-delar tur samt det dubbla av allt detta beträffande skicklighet. Resten faller på trollsländan. Det lär med andra ord bli rätt många hundra procent och med det vill jag säga att företaget att få en snygg skarp bild av en flygande trollslända kan anses vara omöjligt.

    • 24 juli, 2013 19:23

      Dunört låter ju riktigt tjusigt! Då får den stå kvar ett tag till.

      Omöjligt taggar mig enormt! Försöker vidare.

  2. 24 juli, 2013 19:50

    Jag säger som BeBest: mycket vackra dunörtsnärbilder! Riktiga konstverk med de där frösamlingarna, de fotona ville jag ha tagit men nåt sånt har jag inte lagt märke till. Flygande sländor ska vi inte ens prata om. Du har visat sådana vackra tidigare också.

    • 25 juli, 2013 09:35

      Du får väl skaffa en liten dunörtsodling vid torpet! Det gäller att kika mycket nära för att se allt som händer i växten! Och ja – några sländor har jag ju lyckats fånga i flykten.

Kommentera

