Skip to content

Nu ska jag väl ändå slippa ett tag!

15 juli, 2013

Idag har jag äntligen inhandlat en rejäl extern hårddisk för alla mina många foton. 3 TB ska väl räcka ett tag innan jag behöver ägna avsevärd bråttomtid att rensa bort bilder för att få plats för nya.

DSCN4983web

 

11 kommentarer leave one →
  1. 15 juli, 2013 22:23

    gott för dig. Bra med säkerhetskopior. En gick sönder här hemma nyligen..

    kram Q.

    • 16 juli, 2013 09:16

      Nödvändigt. Vill inte förlora fotona av mina döda.

  2. 16 juli, 2013 08:02

    Du behöver nog en till för backup😉

    • 16 juli, 2013 09:19

      Jag har jobbat med datorer sedan 1980 så jag vet hur viktigt det är med backup. Den här ska jag ha till ”slit och släng”. Får inte plats med RAW-format och mängden av provbilder någon annan stans. De bilder jag vet direkt att jag vill ha kvar får åka in på en annan hårddisk och DVD dessutom.

      • 16 juli, 2013 11:51

        Bra att du har full koll.
        Då är vi nästan samtida, vad det gäller datorer😉

  3. 16 juli, 2013 12:02

    Så bra, Imsy! Jag måste ta min gamla externa hårddisk till en firma och be dem rädda de bilder jag inte kan öppna eftersom det är nåt fel på hårddisken. Bra att bi påmind, det är inte kul att förlora foton:

    • 16 juli, 2013 20:10

      Jag litar aldrig på tekniken. Hoppas det går att få tag på dina bilder!

      • 16 juli, 2013 20:13

        Jag konsulterade IT-sonen och han menade att det skulle gå bra. Men det var hög tid att göra det innan hårddisken kraschade. Det är bara vissa bilder den vägrar visa.

      • 16 juli, 2013 20:17

        Bra med IT-kunniga barn! Skynda, skynda!

  4. 16 juli, 2013 13:24

    Jag antar att du då lagrar filerna på flera separata ställen varav åtminstone något inte är i ditt hem. De viktigaste borde finnas någon annanstans, bankfack för extern HD och någon molntjänst för den information, bilder och filer du vill ha lätt tillgängliga men ändå skyddade mot inbrott eller brand i hemmet.

    Jag gör nu inte som jag just predikat utan som de flesta. Jag har med andra ord min back-up lätt tillgänglig inte långt från datorn och säkerhetskopieringen görs endast en gång per månad.
    Fotosamlingen har ökat kraftigt det senaste året och är snart uppe i 30GB men som vanligt ska det gallras hårt bland dubletter och mindre lyckade foton till jul. Det som ska sparas ska verkligen vara värt att ha en plats i framtiden.

    • 16 juli, 2013 20:16

      Jag hade brand i min lägenhet på 70-talet så nog har jag spritt ut mina foton, allt! Bilderna klarade sig då men jag tar inte risken att få allt förstört igen.

      Idag har jag knäppt 400 foton. Tyvärr blev de flesta bra så gallringen kommer att bli tidsödande och svår. Men nu kan jag ju vänta med gallring till höstrusket kommer…

Kommentera

