Skip to content

Midsommar i Dalarna

29 juni, 2013

Kvällen före midsommaraftonen tog vi oss till Tibble by i Leksand för att bevista majstångsresningen. Förra året råkade vi hamna ”mitt i smeten” och kunde inte fortsätta vår färd eftersom majstångsresningen ju är mitt i byn och genomfart med bil omöjlig p.g.a. tillställningen. Nu var vi ute i god tid och njöt av den gamla traditionen i vackert väder.

Majstångsresning i Tibble

Folkdräkt används fortfarande vid högtidligare tillfällen i Dalarna. Minsta masen var stilig i knätofsar och allt! Gammal som ung trådde dansen medan latmasken jag satt i slänten och fotograferade dem.

Årets midsommarfirande med kyrkbåtar på älven och majstångsresning i Sammilsdalsgropen i Leksand regnade bort. Tunga skyar prydde bergen.

Midsommarafton 2013

Jag var där förra året – nu var jag i Vika utanför Falun och lyssnade till min bror spelemannen istället. Där var vackert väder ända till sista dansen var nästan slut. Då kom nederbörden.

Trots lite regn tittade vi till Falu gruva som ännu var på plats.

Falu gruva

Vi hade i allafall tur med vädret!

3 kommentarer leave one →
  1. skriveriet2 permalink
    29 juni, 2013 22:06

    Nog firade vi rejält i dagarna två, först Tibble och sedan Vika.

  2. 30 juni, 2013 09:43

    Mycket vackra bilder! Vyn över gruvan med alla färgerna och formerna gillar jag allra bäst!

  3. 30 juni, 2013 12:24

    Lillmasen! Jag håller med BeBest. Regnbilden är speciell också, men gruvbilden är ett konstverk med sina färgnyanser och mönster.

Kommentera

