Skip to content

Djur med djurproblem

31 maj, 2013

Jag gick mig en sväng i närområdet. Ekorren hade inga andra problem än att jag kom och störde. Galant tog han sig över vägen på sin ekorrbro.

Ekorre

Rådjuren hade då rakt inga problem med att jag kom med min kamera. Mig brydde de sig inte alls om, inte heller den skolklass som rusade förbi på orienteringsrunda. (Vad de inte vet än är att fotbollsplanen i bakgrunden endera dagen kommer att fyllas av stojande studenter som ska upp på lastbilsflak. DÅ lär de verkligen få problem!) Däremot hade hinden väldiga problem med elaka fästingar. Hon kliade och kliade och kliade. Det kliade så mycket att den skära tungan åkte ut.

Rådjur

Och bocken brydde sig bara om att fylla buken.

 

5 kommentarer leave one →
  1. 1 juni, 2013 07:51

    Ja det är inte lätt att vara rådjur heller!

    • 1 juni, 2013 09:54

      Nej, minsann. Jag hade sådan lust att gå fram och plocka bort de kliande små monstren!

  2. skriveriet2 permalink
    1 juni, 2013 09:41

    Det är roligt att träffa på vilda djur. Ekorrar vekar inte finnas här omkring. Det är länge sedan jag såg en. Däremot finns det gott om rådjur som äter upp tulpaner i trädgårdarna. De har nog förresten dragit till skogs nu, när det finns mat åt dem där. Påpassligt med kameran

  3. 1 juni, 2013 09:49

    Där var hon igen med kameran i högsta hugg, djurpaparazzon! Ska man inte ens få ha sitt kliande i fred?! Ekorren tog det långa benet före när hen såg I vifta med kameran…

    Suck. Här har vi bara skatan som gör sitt bästa för att angripa mina nyplanterade taklökar. Nu sitter påskharen på pass bredvid skålen och vaktar den och fick igår sällskap av en rostig stålfågel. Igår fick taklöken vara ifred.

  4. 1 juni, 2013 18:18

    Vackra bilder, de är så vackra rådjuren, men stackars djur! Rådjuren är ju värddjur för fästingar.

    Läste alldeles nyss att ett enda rådjur kan har uppemot 2.000 fästingar och att 3/4 av stammen borde skjutas av för att råda bot på den explosionsartade ökningen av fästingar. TBE och Borrelia.

    Kram
    Kao

Kommentera

