Skip to content

Fuskmacro

30 maj, 2013

Det finns förstoringslinser att köpa till systemkameror. Bra när man – som jag – vill ha ett macroobjektiv men tycker de är på tok för dyra. Om jag tränar lite anser jag det vara väl värt 250 kr!

Jag började – som vanligt – med att testa på strösocker.

Strösocker

Jodå, det blev skapligt! Mossan i skogen blev också skaplig trots lite blåst.

Mossa

Humleblomstret med fast det vajade i vinden.

Humleblomster

Åtminstone en maskros behagade stå still.

Maskros

Många fler foton tog jag men dem slipper ni se. Stativ och självutlösare vore kanske idé att börja släpa med mig ut i naturen…

3 kommentarer leave one →
  1. 30 maj, 2013 20:21

    Jag har också funderat på såna där linser. Här gillar jag mossan och humleblomstret bäst, den senare är en stor favorit.

  2. skriveriet2 permalink
    30 maj, 2013 21:49

    En sådan lins vore förstås en bra idé. jag kommer en bra bit med paint, men det är inte alltid bilden blir så skarp som jag önskar. Jag hade en lyckad förstoring på Facebook häromdagen – förgätmigej.

  3. 31 maj, 2013 09:27

    Om motivet är ett föremål kan även stativ och fjärrstyring via smartphone, ipad eller till och med tidsinställd utlösning fungera. Då är minsta risken att kameran rubbas.
    Kan motivet däremot flytta sig av något skäl måste man dock ha möjligheten att följa det med kameran och fokuseringen.

    Nån stans ska man ju börja och jag tycker du visar att du hunnit en bra bit redan!

Kommentera

