Skip to content

Tornseglare

19 maj, 2013

Ibland måste jag skingra tankarna mer än annars. Just nu är ibland. Ett bra sätt är att lösa sudoku. Bara 9 siffror att hålla reda på. Men det blir ju tråkigt i längden. Därför har jag startat projekt ”plåta svalor”. Det krävs koncentration för att lyckas.

Nu visar det sig att de svalor som flyger hos mig är tornseglare. Plötsligt blev projektet roligare – svalor har jag ju sedan tidigare.

Tronflygare

Inte lika roligt är att mitt objektiv inte räcker till för projektet. Jag får nöja mig med de bilder jag lyckas åstadkomma och kanske någon gång i framtiden få ett superduperobjektiv. Jag tror minsann att jag skulle få glädje av det…

9 kommentarer leave one →
  1. 19 maj, 2013 11:25

    Jag brukade använda sudoko till att kolla min hjärnstatus. Fastnade jag så var det blurr hjärnan. Nu har jag inte löst sudoku på länge, men det kanske blir av i sommar igen.

    Du fick fina silhuettbilder ändå. Vi hade hand om en tornseglarunge i flera veckor en gång när den hade trillat ur boet. Den lärde sig till och med att flyga, men plötsligt gav den bara upp andan. Torna Carmencita döpte barnen den till. Jag tror också att du skulle få stor glädje av ett ”fågelobjektiv”.

    • 19 maj, 2013 15:37

      Det är suveränt att kolla hjärnblurr med – liksom svåra korsord.

      Min bror pysslade om en kattuggla som brutit vingen. Det var en lömsk och elak rackare som bara accepterade min bror och mor. Jag fick mig rejäla tjuvnyp.

      Visst skulle jag få glädje av ett fågelobjektiv! Men jag vill ha ett macro också… Mycket vill ha mer, vet du!

      • 19 maj, 2013 16:03

        Jag vil också ha ett macro och jag skulle kunna skaffa det, men jag får inte ändan ur vagnen. Går så sällan på stan, blir så utmattad av det. Att välja är också svårt.

  2. 19 maj, 2013 12:36

    Sudoko har jag ännu inte fattat vad det går ut på eller hur man gör. Du har långt bättre glugg än jag har på min lilla skrutt.

    • 19 maj, 2013 15:39

      Då får du lära dig av kursen Kyrksyster fixat!

      Ja, det har jag ju, förstås. Och bra mycket bättre glugg än mina småkameror. Men ändå…

  3. 19 maj, 2013 14:05

    Önskar mig också ett teleobjektiv ibland.

    Sudoku är jag ganska bra på. SvD hade för några år sen en ”Sudoku-skola”. Där man fick lära sig ett antal regler som underlättade. Det har jag använt mig mycket av. Det blir inte så mycket tankemöda, mer som att lösa ekvationer. Kanske SvD har kvar sin skola någonstans om man letar i deras webbarkiv.

  4. 19 maj, 2013 14:52

    Nu har jag letat upp sudoki-skolan. Länk hos mig!

    • 19 maj, 2013 15:22

      Tack Kyrkis! Som du skrev för någon tid sedan blir man ”osynlig” vid sorg. Det har nu i viss mån drabbat mig och då är det bra med sysselsättning.

  5. 20 maj, 2013 17:23

    Jag sitter mest pà ”expert-nivàn” när det gäller Sudoku, det tar ca 5 minuter… En gàng när man har förstàtt sà…

    Fina bilder, jag skulle ocksà hellre fotografera fàglar, inte mina, utan vilda, blir min roman en succé sà flyttar jag nog ut pà landet… Kram

Kommentera

