Skip to content

imsy plåtar pippi och folk som har pippi

11 maj, 2013

Idag gjorde jag en utflykt till Sandemar. Det är ett naturreservat vid Sandemars gamla slott på vägen ut mot Dalarö. Sandemars slott är ett av de ytterst få slott vid östkusten som klarade sig oskatt efter ryssarnas härjningar i början av 1700-talet.

Människor som besöker naturreservatet borde vara intresserade av att bevara naturen, tycker jag. Trots skyltar överallt om tillträde förbjudet i skyddsområdet för fåglar var strömmen av människor dit stor. Sannerligen taskigt och korkat! De har helt klart fått pippi!

Sandemar

Då var fotograferna med stooora kamerorna bra mycket bättre. De spejade efter pungmes som finns här och satte upp en vädjande lapp om respekt för fågelfriden. Hoppas folk kan läsa den lappen, då, även om de inte kan läsa stora skyltar!

Många fåglar fanns att beskåda och fotografera på stränderna. Tärna, strandskata, häger, svan, lärka och tofsvipa vet jag vilka de är. Och så är det väl ett par snäppor av någon sort om jag inte misstar mig.

Fåglar

Örnar svävade högt i det blå och måsar ägnade sig åt lördagsmys. Kungsängslilja, gullviva, styvmorsviol, kabbeleka och annat blommade.

20130511

Råbocken brydde sig inte alls om mig, gick lungt och stillsamt förbi bara några meter ifrån mig.

Om några veckor blommar orkidéerna Adam och Eva i Sandemars naturreservat. Då gör jag ett återbesök.

 

One Comment leave one →
  1. 12 maj, 2013 12:00

    Jag tror att det är en större strandpipare du visar först i fotoserien. Vadaren ute i vattnet kan vara en drillsnäppa men jag är långt ifrån säker. Jag har bara inte en en bättre gissning att komma med.

Kommentera

