Skip to content

Ugglesafari utan uggla

7 maj, 2013

Ikväll var jag på ugglesafari vid Kolardammarna, Tyresö. Dotterns granne hade lyckats ta fina foton av den igår. Idag var dock det pampiga boet tomt.

Ugglebo

Kanske beroende på all trafik i skogen av joggare, hundrastare, ca 15 ryttare från ridskolan strax intill och små fotbollskillar på språngmarch.

Ryttare

En hel del andra djur fick jag dock syn på. En fin fjäril…

Fjäril

…ett par hackspettar som inte ville bli fotograferade tillsammans….

Hackspett

… ekorren som glatt skuttade på de bäverfällda trädstammarna…

Ekorre

…fyra hjortar varav tre var blyga och gömde sig bakom träden…

Hjort

…en fågel sittande på en gren medan västergök gol i fjärran och spillkråkan trummade glada melodier…

Fågel

… och snoken jagade kvällsmat i dammen och min dotter något äcklad av alla myror ändå snällt poserade för att visa storleken på den enorma myrstacken.

Snok

Myrstack

På ön där bäverhyddan finns ligger den stackars bävern död. Dotterns granne fann den död i vattnet härom dagen och tillkallade viltvårdaren som kom med sin hund. Hunden fick order att hämta bävern. Visst lydde den men släpade upp bävern på ön istället för till husse. Jag tycker det var gulligt gjort av hunden som lade bävern där den hör hemma.

Död bäver

Hur länge den nu ska ligga kvar på sin lilla ö återstår att se…

Jag lämnade Kolardammarna när en mängd fotografer kom med ryggsäckar och stooora kameror. Några skulle fotografera ugglan och andra slog sig ner vid stranden för att förhoppningsvis få syn på någon levande bäver. Jag tror de lyckas för det bubblade friskt i vattnet vid bäverhyddans undervattensingång.

Min ugglespaning fortsätter någon annan kväll.

3 kommentarer leave one →
  1. 8 maj, 2013 12:50

    Se det var en riktig safari! Ett påfågelöga som har satt sig för att posera, inte illa! Och snokar och hästar och hackspettar och… Inte blir jag avundsjuk. Jag lyckad tydligen jaga bort alla djur när jag kommer klampande i skogen.

  2. 8 maj, 2013 12:50

    lyckas

    • 9 maj, 2013 07:16

      Bra att du inte blir avundsjuk – hehe! Jag går som en snigel och skrämmer inte en kotte.

Kommentera

