Skip to content

Idag gillar jag…

18 april, 2013

… de bilder jag tog på trippen till Hornborgasjön med omnejd i helgen. Eftersom jag är så förtjust i våra gamla fornminnen blev jag extra glad när vi råkade passera Ekornavallen i triangeln Skara, Skövde, Falköping. Platsen har varit begravningsplats i mer än 5000 år. Resta bautastenar, ett enormt stenröse och en imponerande gånggrift finns på denna stora sluttning. Jag gillar att sådana där monument finns bevarade i tusentals år och förhoppningsvis kommer att så vara i all evinnerlighet!

Ekornavallen

4 kommentarer leave one →
  1. 18 april, 2013 10:16

    Ja man kan riktigt höra historiens vingslag på sådana platser. Även jag gillar sådant.
    http://karingafallan.blogspot.se/2013/04/starka-farger.html

    • 18 april, 2013 10:23

      Det är imponerande att se hur dessa forntidsmänniskor släpat med stenar och block.

  2. 18 april, 2013 11:58

    Imponerande! Tack för tipset. Ha de gott.

  3. 18 april, 2013 16:36

    5000 år tillbaka i tiden är en svindlande tanke. Visst är det imponerande att dessa minnen finns kvar och visst hoppas vi att de ska fortsätta att finnas. Fina bilder du visar från platsen.

Kommentera

