Skip to content

Amaryllisen har fått frökapslar

26 mars, 2013

Jag besökte en väninna som fått frökapslar på sin amaryllis. Never seen it before!

Tisdagstema är DELAR. Denna amaryllis delar sig…

Onsdagstema har temat SÄRFOTOGRAFERAD. Jag har ont om sära fotografier så dessa sära frökapslar får vara mitt bidrag där med.

amaryllis

http://nfmemes.blogspot.se/2013/01/nf-blo-ma-31-frost.html

12 kommentarer leave one →
  1. 26 mars, 2013 19:50

    Det har jag heller aldrig sett. Intressant ! ..och det passar ju perfekt till temat 🙂

  2. 26 mars, 2013 21:41

    vad spännande. undrar vad som kommer ut av det. Alla blommor har ju frön men jag undrar om det går att driva upp själv. Hoppas vi får höra hur det blev.
    ha en fin vecka
    Kram Meta

  3. 26 mars, 2013 21:45

    Spännande, har aldrig heller sett!

  4. 26 mars, 2013 22:54

    Detta har jag aldrig sett förut, så skojigt, då kanske det blir Amaryllisbabysar senare då 😉 Spänningen växer 🙂

  5. 26 mars, 2013 23:53

    Det måste vara väldigt ovanligt att amaryllis som krukväxt får….kul!

  6. 27 mars, 2013 08:44

    Väldigt vacker frökapselbild som passar bra in på både sär- och deltemat, tycker jag. Jag brukar få såna där frökapslar på mina ibland.

  7. 27 mars, 2013 10:05

    Man kan hjälpa till med pollineringen och göra egna amaryllisar! Min mor har nog en stor skuld till att jag håller på och korsar hibiskusar. Hon gjorde så med amaryllis. Vi hade en gammal vit sort med röda strimmor. Den brukar kallas ”Apple-blossom” idag. Hon hade fått en röd som då inte var så vanliga som nuförtiden. Dem korsade hon. Resultatet blev en amaryllis med mera rött i det vita och en med mera vitt i det röda. Frökapseln innehåller massor av frön men alla gror inte.
    Vänta till kapslarna öppnar sig innan ni tar bort dem från stängeln.

  8. skriveriet2 permalink
    27 mars, 2013 11:53

    Mina amaryllisar får frökapslar ibland. jag brukat ta bort dem, då de tar för mycket näring från löken, som jag vill ska överleva och blomma om. Testa att så fröna! Det kan i och för sig ta lång tid, innan det blir en lök som orkar producera en blomma.

  9. 27 mars, 2013 16:10

    Ditt foto på de delade frökapslarna passar bra till temat.
    Spännande foto, måste vara ovanligt. 🙂

  10. 27 mars, 2013 18:04

    Och de är så sällsynta så de är mycket sär. En fin bild och roligt för henne som äger amaryllisen.

  11. 28 mars, 2013 06:58

    Glad Påsk!

  12. 28 mars, 2013 16:36

    Det var ett alldeles utmärkt foto till temat tycker jag. Bra val

Kommentera

