Skip to content

Matlagning a la rocken som bidde en tummetott

23 mars, 2013

Sagan om rocken som bidde en tummetott

Jag tycker inte om att behöva slänga mat som blir över. Därför kan det bli återanvändning av resterna på olika sätt och vis.

Härom dagen åt jag fläsk med löksås. Det blev rejält med sås över.

Dagen därpå förvandlade jag såsresten till en god och nyttig lunch: kirskålsoppa.

Det blev soppa över. En slatt redning förvandlade soppan till smarrig stuvning till nästa dags lunchomelette.

Idag så lyckades jag äntligen få i mig resterande såsrester genom att tillföra en skvätt mjölk i stuvningen så den åter igen förvandlades till en lunchsoppa.

Kirskålsoppa

Kirskålen har inte börjat växa än eftersom snötäcket ännu är tjockt. I april/maj när den är späd och mjuk skördar jag och fryser in ett rejält lager som ska räcka till många måltider till nästa skördesäsong. Nyttigt, gratis och trevlig sysselsättning!

5 kommentarer leave one →
  1. 23 mars, 2013 22:45

    Precis så går det till hos oss också. Men nån kirskål har vi inte i frysen.

    • 24 mars, 2013 07:17

      Bra där, Jag! Det slängs på tok för mycket mat. I min frys trängs sådant som naturen ger. Det ger mig en större smakupplevelse och tillfredställelse än köpta varor.

  2. 24 mars, 2013 00:13

    För man måste vara om sig och kring sig för att man ska få nåt i sig och på sig!
    Soppa är ju ett bra sätt att bli av med ogräset!

    • 24 mars, 2013 07:21

      Precis! Det finns också de som blir av med maskrosor genom vintillverkning.

  3. 24 mars, 2013 14:28

    Ser gott ut, men ärligt talat har jag aldrig blivit förtjust i kirskål, detta tjurigt envisa ogräs…däremot äter jag mer än gärna soppa på spröda nässlor eller har dem i en fin paj tillsammans med ost (fetaost)…det är namnam det! 😉

    Maskrosvin är inte heller fel!

Kommentera

