Skip to content

Sådant ligger mig varmt om hjärtat

23 januari, 2013

Tema hos Fototriss denna gång är: Vad ligger dig varmt om hjärtat? Tävling är det också, fina priser från Ving, en kryssning på Nilen skulle jag gilla!

Vad ligger just mig varmt om hjärtat, då? Fotografera, så klart! Särskilt vilda djur som rör sig ute i fria naturen. Som denna örn jag lyckades få på bild nyligen, t.ex. Tyvärr var det snödis i luften så den blev inte så skarp som jag hoppats på.

örn

Eller som den här när katten precis missade att fånga fasanen. Suddigt här med – tidig morgon och ingen tid att ställa in kameran rätt.

fasanjakt

Mitt senaste projekt har varit att försöka fånga flygande fåglar med vingarna utbredda i solens motljus. Det har inte varit helt lätt p.g.a. de få soldagar som varit. Efter mycket tålamod och många bilder fick jag till denna bild.

blåmesar

Vad andra har som ligger varmt om hjärtat finner du här:

fototriss

7 kommentarer leave one →
  1. 23 januari, 2013 18:10

    Ja, det är inte alldeles enkelt att fånga våra befjädrade vänner på bild. Men du fick ihop en fin triss.

  2. 23 januari, 2013 19:19

    Mycket lyckade bilder! Kräver förstås tålamod och en viss kunskap i fotografering som du tycks ha. Fin triss!

  3. 23 januari, 2013 20:41

    Du har verkligen sinne för fågelfotografering. Flygande fåglar med skimrande vingar – det ska vara du till det!

  4. 24 januari, 2013 09:36

    Du har en god känsla för att fota fåglar! Att fånga dem i flykten är inte lätt men jag tycker du lyckas fantastiskt bra. Sikta och skjut en bildserie, någon bild bör ju kunna bli bra! Mesarna i solljuset är särskilt lyckade men dramatiken i fotot då fasanen räddar sig undan fasan att hamna i kattens klor är minsann inte så tokig den heller!

  5. 24 januari, 2013 09:43

    Idag är det kallt här! Ifall temperaturen under eftermiddan ligger under -10°C och du har sol hos dig kan du innan solnedgången fånga soldimma där du annars brukar hitta dina strömstarar. Ungefär vid 14-tiden och framåt kan det bli aktuellt att vara beredd. 🙂

    • 24 januari, 2013 09:56

      Tack för tipset!!! Ska försöka ta mig dit!

  6. 29 januari, 2013 23:12

    Så häftiga bilder!! Det verkar sjukt svårt att fotografera fåglar, men du lyckas ju 🙂

Kommentera

