Skip to content

Bra julklapp

10 januari, 2013

Jag fick en hel del fina julklappar i julas. En som jag kommer att få mycket användning av är denna:

Liten fälthandbok

Bra att ha med i fickan när jag är ute på mina fågelspaningar.

Idag har det varit många olika slags fåglar i träden utanför mina fönster. Denna nötknäck var lite för långt bort för att få skarp.

Nötknäck

Likaså domherrarna.

Domherrar

Steglitsarna med.

Steglits

Den enda som kom tillräckligt nära (förutom de vanliga småfåglarna) var hackspetten. Men han var inte alls på humör att posera utan viftade frenetiskt med vingarna hela tiden. Troligen för att skrämma småfåglarna som väntade i trädet så de inte skulle komma och norpa hans mat.

Hackspett

 

3 kommentarer leave one →
  1. 10 januari, 2013 21:04

    Verkar svårt att fota fåglar som sällan är helt stilla, men du har fina bilder. Kul med boken!

    Lycka till, kram🙂

  2. 10 januari, 2013 21:41

    Det är toppen med naturhandböcker! Jag har just köpt en spårbok att ha på torpet, den kommer väl till pass när vi promenerar i skogen med livsnjutarna. Det är försmädligt när fåglarna envisas med att vara för långt borta från kameran. Jag har fått väldig trafik i mina nya fågelmatare och har börjat höja kameran, men fönstren måste putsas, märker jag.
    Hackspetten är för läcker där han hänger och fladdrar!

  3. 11 januari, 2013 10:51

    För att få kraft i hackandet är hackspetten beroende av kunna ta stöd med de grova stjärtpennorna mot trädstammen. Talgbollen erbjuder inte det stödet. Ett sätt att då hålla balansen är att med hjälp av vingarna skapa balanserande motkrafter till huvudets rörelser.

Kommentera

