Skip to content

Alternativ uppvärmning

14 december, 2012

Idag tänker jag inte frysa om fötterna i min kalla lägenhet. Hinkar och andra kärl fyllda med varmvatten placerar jag ut där jag strax tänker slå mig ner en stund. Där kärlet stått stannar värmen kvar på golvet en stund. Plus att jag kan värma fötterna på kärlets sidor. Finns det inte varmvatten i elementen så är det ju bra att det finns i kranarna!

Extraelement? Jodå, det köpte jag förra hösten innan kylböljan i hemmet. Men jag betalar en hög hyra där värme ska ingå så det är hyresvärdens sak att hålla mig varm. Inget jag ska betala extra el för! Det välventilerade radonhuset gör så att den värme jag kostar på med ett eget element snabbt drar ut i husets ventilationssystem. Ska jag stå för uppvärmningen själv ska den värmen hålla sig kvar i min lägenhet.

Sätter fötterna mot hinken och känner att det redan efter en halvtimme är dags att byta ut det svanande vattnet mot nytt varmt. Jag lär ju inte få sysselsättningsproblem fram till den dag då husets värme ökas till åtminstone minimumnivå. Detta är tredje vintern med denna inomhuskyla. Undrar hur många fler det ska bli?

 

15 kommentarer leave one →
  1. 14 december, 2012 08:34

    Det är tamejkatten skandal! SKANDAL!!!

    *stirrar upprört på imsys hyresvärd*

    • 14 december, 2012 09:03

      Hoppas ditt stirrande sätter fart på värmen!

      • 14 december, 2012 11:03

        Om inte annat så höjer jag nog temperaturen lite bara genom att ha eldat upp mig.

      • 14 december, 2012 13:51

        Min temperatur höjde du i vart fall! Tack!

  2. 14 december, 2012 08:37

    Kära nån..så kan man ju inte ha det.Är det för att de har på ventilationen som det blir så kallt? Usch för att frysa..på jobbet kör de nattetid ventilationen så det drar på oss där vi sitter vi får slå in oss i filtar för att inte få nackspärr, vi skulle behöva elekriskt uppvärmda filtar🙂
    I min lägenhet är det varmt och gott …kjag somär van vid ett dragit hus är nu äntligen i ett varmt hus…där jag inte behöver frysa. Vädrar i små luckor då jag behöver in friskluft bara då jag själv vill.

    Fattar inte.. ni verkar elda för kråkorna i ert hus om värmen ni har smiter ut i ventilationen.Hoppas att det löser sig för er..om alla klagar så borde väl något hända?

    kram

    • 14 december, 2012 09:08

      Elementen klarar visst inte av att värma upp luften från ventilationen samtidigt som den ska hantera kylan utifrån. Jag har klagat hej vilt sedan eländet började för två år sedan. Det resulterade i ännu mera kyla – ner till 16 grader över julen 2010 – så andra vågar nog inte klaga så mycket. Men jag ger mig inte oavsett hur hårda ”bestraffningar” jag får! Mer skamligt än hyresvärdens kyla är Hyresgästföreningen som tar betalt varje månad för att hjälpa till med just sådant här men skiter i allt!

      • 14 december, 2012 13:15

        Men …inte kan hyresvärden bestraffa dig för att du fryser?
        undra jag varför man ska betala till hyresgästföreningen då..om de inte är behjälpliga…
        Stå på dig Imsy och fortsätt använda så myucket varmvatten du bara kan
        kram

      • 14 december, 2012 13:50

        Inte för att jag fryser utan för att jag klagar vitt och brett. Tanterna på min avdelning hos Hyresgästföreningen är kända för att inte sköta sina jobb. Det svar jag fick där för två år sedan var att de har så många vräkningar att ta hand om. Det är tydligt att bara de som missköter sig får hjälp.

        *pytsar mer varmatten i baljan*

  3. 14 december, 2012 08:45

    Så kan du ju inte ha det! Det är kanske tur att jag inte bor där, jag känner mig mordisk. Men visst köpte du en värmefilt förra vintern? Den kan väl värma dig tills den inkompetenta hyresvärden har förstått vad som gäller?!

    • 14 december, 2012 09:09

      Jovisst köpte jag en värmefilt! Men nu har jag bestämt mig för att inte lägga ut ett endaste öre på mer elförbrukning på den uppvärmning hyresvärden ska stå för. Så det får bli varmvatten i mängd.

  4. 14 december, 2012 14:47

    Jag tror inte att jag skulle orka vara så ståndaktig om jag frös!

    • 14 december, 2012 15:00

      Det fungerar faktiskt skapligt med varmvattnet. Men till kvällen framför TV-n kanske värmefilten åker fram ändå.

      • 14 december, 2012 15:06

        Jag är lyckligt lottad som har både bastu och öppen spis att få värme från.

      • 14 december, 2012 15:11

        Jag har upplyst min dotter om att blir det ingen värme här snart flyttar jag in i deras bastutunna. Där skulle jag säkert trivas väldigt bra!

  5. 14 december, 2012 18:28

    Men…så där kan du ju inte ha det! HUR kan det få vara så? Inte klokt att ta betalt för värmen och inte se till att det är en dräglig temperatur… Stackars dig.

Kommentera

