Skip to content

Överskattat & underskattat

12 december, 2012

Temat hos Onsdagstema denna vecka är ÖVERSKATTAT eller UNDERSKATTAT eller båda. Jag väljer båda.

Fasanhönan går helt fredligt och pickar i sig fröspill från fågelrestaurangerna i arla morgonstund. Katten slår sina lovar och överskattar sig själv i jakt på stort villebråd. Den underskattar fasanhönans flyktförmåga. Klumpigt flaxar hönan iväg och upp på taket där den skrämmer kajorna med sin vilda framfart. Länge sitter den sedan ängsligt kikande ner mot katten som klättrar upp i trädet i hopp om att någon mindre fågel ska komma till restaurangen och bli hans frukost. Halka sätter stopp för tilltaget och katten lommar moloket hem till måhända burkkattsmatsfrukost istället för fågeldelikatess.

Fasanjakt

 

Själv överskattar jag min dators lagringskapacitet. Nu måste jag rensa bort bilder innan ”burken” sprängs!

11 kommentarer leave one →
  1. 12 december, 2012 13:45

    Där följde du dramat och lät oss också se. Den katten gapade över för mycket och miste hela stycket.

    Jag tycker att datorers minne borde kunna vara töjbara.

    • 12 december, 2012 14:10

      Det är skoj att få till sådana där annorlunda bildserier! Inte ofta det händer.

      Töjbart datorminne bore uppfinnas på en endaste tvär!!!

      • 12 december, 2012 14:30

        Jag har råkat göra det ibland med insekter och det är fascinerande. Men en katt och en fågel – det måste vara väldigt ovanligt!

      • skriveriet2 permalink
        12 december, 2012 20:54

        Externa hårddiskar! Min dator är inte alls rymlig.

  2. 12 december, 2012 14:03

    Rapphöna? http://www.jagareforbundet.se/Viltet/ViltVetande/Artpresentationer/Rapphona/
    Fasanhöna? http://www.jagareforbundet.se/Viltet/ViltVetande/Artpresentationer/Fasan/

    Ibland överskattar även jag min förmåga att artbestämma djur och fåglar. 😉

    Kul bildserie för övrigt.

    • 12 december, 2012 14:06

      Fasanhöna ska det nog vara. Ändrar… Tack!

  3. 12 december, 2012 16:39

    Vilken underlig bildserie och härlig berättelse! Klockren tolkning och vilken tur att kissen inte fick tag i den vackra fasanhonan! Och då kommer jag genast till min nästa undran…finns det något som heter fasanhöna? Varför heter det inte fasanhona? Jag menar höna är ju trots allt en höna (ras?) och hona är vad det är är (hona/hane, den/det)

    Såna små ordmysterier tycker jag är jätteintressant! :O))

    Ha en skön kväll!

    • 12 december, 2012 20:58

      Fasanhöna är det helt klart. Fasantupp är motsatsen. Det heter ju tjäderhöna och tjädertupp också. Och orrhöna och orrtupp.
      Tamhöna är en ras – det som du antagligen menar med höna…. 🙂

  4. 12 december, 2012 20:55

    Vilket drama du fångat – tur att katten inte lyckades i sitt uppsåt!

  5. skriveriet2 permalink
    12 december, 2012 20:58

    Till Anneli – A’la Foto: Fasanen är en hönsfågel. Alltså heter det fasanhöna och fasantupp.

  6. skriveriet2 permalink
    12 december, 2012 20:59

    Kul berättelse med tillhörande bilder!

Kommentera

