Skip to content

Får får inte får får får lamm

25 november, 2012

När jag var liten tyckte jag den där meningen var så rolig: Får får inte får får får lamm. Det måste ha blivit väldigt tjatigt för våra föräldrar när vi fyra syskon – födda en om året inom 3,5 år – sprang runt i huset och hojtade ramsan under tjo och tjim.

Jag kom att tänka på ramsan nu när jag försöker sätta mig in i Photoshop lite bättre. Mitt val av bilder föll på fåren i den gamla ekdungen i naturreservatet i Svanberga invid Erkens strand. Det är en sådan plats jag följer årstiderna och naturens gång. I somras var där får med sina nyfödda precis överallt. Ett fasligt bräkande efter äventyrslystna småttingar ljöd över nejden.

Det jag provade i Photoshop var olika beskärningar och skuggor. Resultatet blev rörigt och inte alltför tjusigt. Men roligt hade jag och nu kan jag det där!

 

2 kommentarer leave one →
  1. 26 november, 2012 09:43

    Fina bilder på lamm och får. Min variant av ovanstående ramsa var: -Får får får far?
    -Nej, min son, får får lamm.

Kommentera

