Skip to content

Nattgammal is

14 november, 2012

Nattgammal is bildar så vackra mönster. New ice is so beautiful!

 

6 kommentarer leave one →
  1. 14 november, 2012 09:51

    Ja, is är fascinerande! Vacker isbild.

  2. 14 november, 2012 10:26

    * börjar nynna ”Kristallen den fina” *

  3. 14 november, 2012 10:28

    Minns en dikt av den framlidne finnländske poeten Jarl Hemmer.

    På nattgammal is

    Mil efter mil jag vandrar över nattgammal is,
    fastän jag sjunger på färden solens och styrkans pris.

    sviktande isen gungar under min skrämda fot.
    Genom det spröda glaset stirrar mig djupet mot.

    Slingrande, skymmande alger öppna sin drömlabyrint,
    svävande ljusgrand spela, slockna i mörkret blint.

    Bara en glastunn skiva håller min vanskliga färd
    uppe i solens riken, ovan det sjunknas värld.

    Sugande djup där nere, min är din värld likväl!
    Solens rymder och mörkrets välva min egen själ.

    Bräckligt är skiktet som skiljer avgrund och höjd i mitt jag.
    Bara en glastunn skiva, brusten kanske idag.

    Jarl Hemmer
    (Skärseld – Dokument 1925)

  4. 14 november, 2012 16:34

    I have a photo almost like this!! But you got in closer than I did. I have never seen triangular formations like those!!

  5. skriveriet2 permalink
    14 november, 2012 18:56

    Vilker vackert mönster du hittat!

  6. 21 november, 2012 10:00

    Kanon!
    Naturen är fantastisk.

    Kram!
    /Skvitt

Kommentera

