Skip to content

Vad gör du där i trädet, Hacke?

23 oktober, 2012

På min dotters gård finns ett gammalt visset träd där hackspetten tycker om att vara.

Där sitter den nästan dagligen och hackar och hackar. Jag har trott av trädet var fullt av smaskiga larver, men så är det tydligen inte alltid.

Hackspetten hämtar kottar i tallen intill, fäster dem i det gamla trädets sprickor och hackar i sig kottens frön!

Mätt och glad i magen flyger den sedan iväg på nya äventyr.

What are you doing in the tree, Woodpecker?

5 kommentarer leave one →
  1. 23 oktober, 2012 12:55

    Fina bilder. Jag ska lägga upp nàgra bilder pà en korp senare, är inte hemma och màste göra om dem till JPG-filer… Fotar alltid i RAW…

  2. 23 oktober, 2012 20:22

    Vilka fina bilder. nu blev jag ”kamerasjuk” igen.

    BS Läskigt håller jag med om. men nu har jag ringt dit och fått en tid, kan jag pusta ut lite.

    Hela den familjen var/är jättetrevlig och från samma ställe som min mamma var ifrån, därav släktskapet.

    Kram

  3. 23 oktober, 2012 23:39

    Är det därifrån kottarna kommer?! Jag har aldrig set en ekorre i lönne, men väl en massa kottar under. Vackra bilder!

  4. 24 oktober, 2012 10:00

    Han har sin kottesmedja där! Så är det!
    Tänk om det gick att lära en hackspett att bena ut fisk!

  5. 25 oktober, 2012 05:56

    Great shots of the woodpecker, especially in flight.

Kommentera

